ufrivillig vandladning på Volvo Penta 2002

Det er en ferskvandskølet motor, og studsen til søvand var hoppet af, og sølet 3-400 L. saltvand ind i båden under sejllads (vel at mærke, ud over motoren)
Mit spørgsmål er: skal jeg at adskille alt (generator, starter, etc, etc) og totalt rengøre disse ting, da det jo er saltvand, eller kan disse ting holde til en sådan tur.

På forhånd tak.

Flemming

At sejle er at leve, når man elsker livet...
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Flemming H

Det er en ferskvandskølet motor, og studsen til søvand var hoppet af, og sølet 3-400 L. saltvand ind i båden under sejllads (vel at mærke, ud over motoren)
Mit spørgsmål er: skal jeg at adskille alt (generator, starter, etc, etc) og totalt rengøre disse ting, da det jo er saltvand, eller kan disse ting holde til en sådan tur.

På forhånd tak.

Flemming


Hej Flemming..

Den store forskel på saltvand og ferskvand er at saltvand er elektrisk ledende, derfor skal du have saltvandet skyldet ud af alt "med el"..
Jeg ville demontere bat. (det har du sikkert gjort) skylde meget med ferskvand.. sørge for at få alt rigtig godt tør.. ud i solen :-)

det eneste du ikke må gøre (hvis du ved at nogle af de elektriske dele har fået saltvand) er at prøve at se om det virker.. Skyld først med ferskvand.. og tør det ud bagefter... helt tør ;-)

Mvh Jan J
@helja
Jeg har sejlet med motoren ca ½ time, så det har sølet ud over den mens motoren har gået, men har dog ikke prøvet at starte den igen efterfølgende. jeg ville lige vente med det til jeg fandt ud af hvad jeg skulle stille op.
Jeg var bange for at jeg skulle skille det hele ad sad , men det er da bedre end at ofre helt nyt.
Tak for svaret helja

Flemming

At sejle er at leve, når man elsker livet...
Hej Flemming
Der er nok en der ikke har kontrolleret sine slanger i år hvad ?????

Der er rigtigt, ud med batteriet/erne skyld det hele i ferskvand, og når der aligevel har været så meget vand før kan du jo sagtens suge ferskvandet ud også.

Da saltvandet er meget agresiv, kan du oversprøjte motoren med VD 40, og så gøre motor og rummet rigtig rent når båden skal vinterklargøres.

Jeg har selv en 2002 og kan komme med flg. tips. enkelte steder ligger slangerne op ad motoren, kontroller dem for slitage. Er de i orden, eller kun lidt slidt, ikke ind til vævet, så tag et stykke slange og skær den op på langs, og sæt den om de steder hvor slangerne rører motoren, og strips dem fast.

Ved siden af termostathuset, sidder der en klar plastdims med en tripel sikring, forstået som en indgang og tre udgange. Den er beregnet til at flytte et stik i lynhurtigt hvis en tråd brænder over. Den styrer et relæ til startrelæet. Der kan også forekomme ir i det stik der går derpå, så den pludselig ikke kan starte

Udstødningskrykken vil gerne sode til, så tag den af til vinter og se om ikke den er ved at lukke til hvor den bøjer. Dernæst kan jeg anbefale at du læser den artikel jeg har lavet om 2000 serien, hvis du ikke allerede har set den.
Du finder den på min hjemmeside under volvo penta
Mvh autoole
@autoole
Jeg har lige købt båden (Granada 35) i juli måned, og der har været en del ting, som jeg "har" fået lavet. Jeg havde kigget noget i bunden af båden, og der var saltkrystaller, jeg vidste bare ikke hvor de kom fra. Det ved jeg nu wink ..
Jeg havde tjekket slanger, skiftet pakninger i pumpehuset, ny impellar men jeg er nystartet med indenbords motor, så jeg stod på nulpunktet med viden omkring hvad der kunne være tænkeligt, at foretage sig.

Jeg havde læst det på din hjemmeside om 2002, men er det ikke om sejldrev, det omhandler ? min er et s-drev (min viden er ikke stor, så grin ikke for højt :coolsmile .

Jeg tænker lige over om jeg vil have sprøjtet motor ind, og gå i den lugt indtil båden tages op, men jeg tror jeg vælger vandet, det har jeg jo prøvet rolleyes

Tak for indlæget Ole

Flemming

At sejle er at leve, når man elsker livet...
Hej Flemming.
Allerførst!!! der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar, og i forlængelse af dette ingen grimasser, jeg har selv været begynder engang.
En Granada 35 er forøvrigt et dejligt skiv, skipper og jeg så på nogle inden vi fik elan'en.
Du kan derfor roligt spørge løs, og den pågældende fejl gælder både aksel og drev install. Til oplysning er er et S-drev og sejldrev een og samme ting.
Mvh autoole
Annonce
@ Autoole wink Takker, nu ved jeg lidt mere om drev.
--------------------------------------------------------------------------
Det er mig lidt en gåde, det her saltvand. Jeg skrubber og skrubber, men alligevel bliver der ved med at være salt/lyse pletter. Kan/må man bruge midler til at fjerne det med, eller er det fordi at saltet allerede har fået magt i metallerne ???
Jeg har haft oversprøjtet det hele med WD40, og det sad der ca 1 time, inden jeg spulede det af igen.
Nu fik jeg så samtidig set at kobber rørerne som søvandet glider igennem er halvt lukkede indvendigt af noget hårdt...
MÅ man suge eddikesyre op gennem systemet (ligesom at afkalke en kaffemasine), for at det kan begynde at "ånde" igen, eller er der andre metoder ???
Tak for jeres svar.

Flemming

At sejle er at leve, når man elsker livet...
Hej Flemming
Der er jo ikke så lang tid tilbage før bådene skal op, så hvorfor ikke vente til da, og så pille hele skidtet fra hinanden, og få det hele gået efter og renset ud. Her må du heller ikke glemme varmeveksleren, den kan også være ved at være lukket til. Samtidig kan du kontrollere at den lange "bolt" der går gennem veksleren og holder enderne fast ikke er tæret.

Jeg kan anbefale et søvandfilter, 50% kølevæske i vandet, et brændstoffilter med vandudskiller hvis der ikke er et i forvejen.

Løber du ind i problemer, står min viden klar til at hjælpe så godt jeg kan.
Mvh Ole

Og tak til Flyvende let.
Jeg må jo nok tage den tunge vej og vente til båden er taget op, og skille det hele ad.

Jeg takker mange gange for jeres svar.

Flemming

At sejle er at leve, når man elsker livet...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis