Lændge på reb.

Det kan godt være at det er et dumt spørgsmål, men er der en standart længde på et reb til et anker??

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars

Gå ind på www.udkik.dk og se under leksikon
Der er en fin vejledning på ankerudrustning

God vind
flying leth
Den nødvendige længde afhænger jo af ankerets beskaffenhed , om du har kæde foran tovet, og hvor dybt der er. Jeg har kæde foran og altid 25m tov , men bruger næsten aldrig det hele. Med din fine båd, ville jeg erstatte kæden med et tov med indspunden bly, for ikke at ridse.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej
Jeg mener at de "kloge" siger at du skal lade det antal meter ryge ud der svarer til 5x dybden af det sted du smider krogen.
Altså er der 3 m. vand, ryger der 15m tov ud.
Dette praktiserer jeg selv, med flg.
10Kg. bruce anker, 10 m. kæde, og 20m. blytov, samt 40 m. bændel på rulle.
Jeg vil som en sidebemærkning nævne at bruce ankret ikke er god på bund med meget græs, der er CQR nok nr. 1 da det kan skære ned i græsset, men ellers er jeg godt tilfreds.
Mvh autoole
Hej Minilars.
Jeg har altid haft to ankerliner og to ankre, et "kaffe" anker og et nat anker.
Kaffe ankeret var et lille 5 Kg. paraply anker med 3 m. 3/8" kæde og 20 m. 16mm. line. Mit Nat anker var et 25 Kg. Danfort anker med 5 m. 1/2" kæder og 40 m. 25mm. line.
Til din båd ville jeg anbefale dig sådan en ankerline bændel (Fladt flettet polyproline bånd) som Autoole beskriver, og så kan du faktisk få nogle plastbelagte bly klodser til at montere på et stykke tovværek, eks 4 m. 20mm. med en kous i hver ende. Et 10 Kg. paraply anker så er du godt hjulpet.

V.h. Håndværkeren
Vi har to paraplyankre, et 'svinetungt' (nok et 15 kg's) og et frokostanker på vel 8 kg - og begge rev sig løs i den elendige sandbund, som vi oplevede i Kürckbakken havn på Hven.

Så vores næste investering er så afgjort et Danfort-anker, til når vi skal ligge ordentlig fast i mudret bund. Vi tør simpelthen ikke stole på paraplyankre mere, hvis vi skal kunne sove roligt eller efterlade båden uden opsyn i længere tid.

Vi ved godt at det er noget møg at stuve sådan ét, men hellere det end den ballade, vi oplevede på hven.

Vil generelt sige 5 x (vanddybden + fribord), og i hvert fald 2 meter kæde til at tage det værste træk. Når din båd ligger og vugger, er det først og fremmest kæden, som tager trækket, da dens tyngde holder båden på plads indtil der kommer så meget træk på, at ankerets holdekraft kommer på prøve. Lidt som en fortøjningsfjeder.

Vi smider altid hele længden ud - jo fladere ankertov, desto bedre hold, især med de elendige ankre, vi har...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Hej Albino.
Har du prøvet at samle dem til en "Tandem" på de fleste paraply ankere er der et lille øje i bunden af ankeret, det er beregnet på at man har en line med en bøje i hvis man eks ligger på meget stenet grund. Så kan ankeret trækkes baglænd op. Men du skal hægte de to ankre sammen med det lille forest så vil dine paraply ankere holde selv i den mest pludrede havbund.

V.h. Håndværkeren
Hvis du kommer i nærheden af "Duelighedsbogen" (på biblo' måske), står der også nogle gode illustrerede råd om ankerline i den.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis