nyt tag ovenpå det gamle

har er sommerhus fra 60'erne med tre "spær" på langs af huset. (Hedder det måske en ås) Tre bjælker ca. 12x12 der holder tagpladerne oppe. De er for små, så taget er ret svajrygget. Da vi så fjernede en cellutex-skillevæg, sank det yderligere 5 cm, så vi er vel egentlig klar til en helt ny tagkonstruktion.

Kan man bygge et nyt tag ovenpå det gamle, så det kan blive isoleret ordentligt, og blive solidt, så de gamle spær ikke skal holde noget mere?

Green

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt er principielt muligt..
Der vil kunne laves en eller anden box konstruktion der kan udgøre et nyt tag.
Eller en tagkasette hedder det måske.

Noget helt andet er så om det er fornuftigt....

Jeg ville få lavet en ordentlig tagkonstruktion med den rigtige isolering og tagmateriale. Den skal naturligvis dimmensioneres efter hvad der er af afstande mellem støttende punkter,tagmateriale osv.

Ved at lægge en tagkonstruktion ovenpå det du har, vil du få en temmelig tyk tagkonstruktion. Du skriver at det der er nu ikke holder.. Altså skal den ovenpå liggende konstruktion være noget selvbærede mellem ydervægene.
Og en sådan tyk klods vil påvirke arkitekturen en hel del.

Men naturligvis er valget dit rolleyes

MVH Njord
Tja - bum bum. Det var jo ikke lige det svar jeg havde håbet på.
Havde håbet at der var en simpel måde som jeg selv kunne banke sammen.

Så er jeg nok nød til at få en konstruktør til at komme med en tegning, for jeg er lidt bange for at det ryger sammen over hovederne på os en dag.
Vi har pillet indertaget (5 cm rockuld og profilbrædder) ned, så noget skal der ske.
Det er et typehus fra Sverige fra 60erne, som blev bygget af en skraldemand, så der er alle mulige chancer for at det er meget mystisk lavet. Man kan f.eks. se ud under en af de bærende bjælker, der var bare lidt rockuld da vi fjernede væggen.

Tror at vi acceptere at huset ændre udseende(det er ikke nogen akitektonisk perle), bare det kommer til at holde de næste 30 år.

Green

Når du vil se på huset i de næste 30 år er det jo endnu mere vigtigt at det kommer ti lat se ordentligt ud...
Med den rette ide vil en ny tagkonstruktion kunne komme til at gie hele huset et gevaldigt løft.
Der er mange huse der er blevet meget moderne at se på med et paptag med listedækning. Det er på en måde nyt og moderne og omvendt er det reelt også temmelig tro mod de originale linier i ældre sommerhuse.. En fornyelse med respekt rolleyes

Skal huse have 30 år mere må du nok også sørge for at spærene er gode..
Jeg ville nok smække nye spær på og lave det ordentligt. Du kan måske komme til at placere et nyt spær på siden af dine gamle. Siden løfte det gamle loft op og skrue de gamle spær fast i de nye. Skrev du ikke noget om at loftet sine steder hænger 5 cm?

Siden isolere i ny tykkelse og lukke af med tapkrydsfiner og få brændt noget tagpap på....

Eller en anden tagbelægning hvis du hellere vil det

MVH Njord
Er vi måske ikke ude i noget med en limtræ`s spær inde på midten af huset. Så ville jeg ligge plankespær op, og tagfiner med listetækning på. Så får i en tagkonstruktion der går i kip indenfor.

Hilsen Tagdækkerclaus.
--------------------------------------------------------------------------
Jysk Tømrer & Tagentreprise
7100 Vejle

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis