Vandtilslutning til opvaskemaskine

Hjælp!
Jeg har rodet mig ud i at installere en bordopvasker i vores lille lejlighed. Umiddelbart er det nemt at tilslutte afløbet da der allerede er en "tud" man kan sætte den på. Men der stopper det sjove så også.
Selve vandtilslutningen volder mig problemer. Under vasken er der to haner. En til varmt og (sjovt nok wink) en til koldt. Men de to haner har kun 10 mm koberrørs tilslutninger på og derfra går en meget pæn koberrørstilslutning op til armaturet i bordpladen. Så hvis jeg havde været super heldig havde der lige været en lille ½" tilslutning på. Men det er der jo så ikke. Jeg har været ved at lede efter den helt rette reservedel, men jeg kan bare ikke finde den og frustreringen vokser.
Er der nogen der har erfaringer ud i denne kunst, hvilken reservedel er det lige jeg mangler, og hvor kan jeg evt. få fat på den?
Jeg bor i Århus, så mulighederne er mange.
Mvh
Johan
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er det en 1/2" muffe med indvendig gevind der sidder på den opvaskemaskine?du skal ha fat i en kobberrørsfittings med en 10mm.skærering som går over i 1/2" nippel med udvendig gevind.[URL="http://www.carl-ras.dk/e-handelskatalog/beslag/sanitet/kobberfittings/koblingmnippel/"]46240400.jpg?s=product_group[/URL]

Kom nu igang for fanden,klokken har ringet

Kan godt se den fitting ville være passende, hvis jeg ikke lige skulle tilslutte den til den eksisterende tilslutning uden at koble den af. Der sidder en hane hvorfra der så går et kobberrør til vandhanen. Jeg mangler en fitting der skal være mellem hanen og armaturet og have mulighed for at tilslutte en ½" med indvendig gevind. Selve tilslutningsslangen er med 3/4", men det er jo nemt at lave det om, og sandsynligheden for at finde en fitting med ½" vurderede jeg bare til at være større...
Man kan vel sige at jeg mangler en slags t-stykke hvor man kan tilslutte den til hanen, hvor der før var tilsluttet kobberrør, dernæst skal der være en tilslutning med ½" eller 3/4 tomme og til sidst en tilslutning til kobberrøret igen.
Citat fra Johanzen

Hjælp!
Jeg har rodet mig ud i at installere en bordopvasker i vores lille lejlighed. Umiddelbart er det nemt at tilslutte afløbet da der allerede er en "tud" man kan sætte den på. Men der stopper det sjove så også.
Selve vandtilslutningen volder mig problemer. Under vasken er der to haner. En til varmt og (sjovt nok wink) en til koldt. Men de to haner har kun 10 mm koberrørs tilslutninger på og derfra går en meget pæn koberrørstilslutning op til armaturet i bordpladen. Så hvis jeg havde været super heldig havde der lige været en lille ½" tilslutning på. Men det er der jo så ikke. Jeg har været ved at lede efter den helt rette reservedel, men jeg kan bare ikke finde den og frustreringen vokser.
Er der nogen der har erfaringer ud i denne kunst, hvilken reservedel er det lige jeg mangler, og hvor kan jeg evt. få fat på den?
Jeg bor i Århus, så mulighederne er mange.
Mvh
Johan


Under armaturet ved de 2 kobberør, går disse ikke ned i 2 stk kuglehaner "ballofix" om man vil?

Du mangler en ½" tilslutning til vandtilgangen til opvaskemaskinen ik?

Hvad med at benytte 743840004 mellemstykke med muf/nippel med tilslutningsgren med nippel og indbygget kontraventil.

Se billed.

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Citat fra Johanzen

Hjælp!
Jeg har rodet mig ud i at installere en bordopvasker i vores lille lejlighed. Umiddelbart er det nemt at tilslutte afløbet da der allerede er en "tud" man kan sætte den på. Men der stopper det sjove så også.
Selve vandtilslutningen volder mig problemer. Under vasken er der to haner. En til varmt og (sjovt nok wink) en til koldt. Men de to haner har kun 10 mm koberrørs tilslutninger på og derfra går en meget pæn koberrørstilslutning op til armaturet i bordpladen. Så hvis jeg havde været super heldig havde der lige været en lille ½" tilslutning på. Men det er der jo så ikke. Jeg har været ved at lede efter den helt rette reservedel, men jeg kan bare ikke finde den og frustreringen vokser.
Er der nogen der har erfaringer ud i denne kunst, hvilken reservedel er det lige jeg mangler, og hvor kan jeg evt. få fat på den?
Jeg bor i Århus, så mulighederne er mange.
Mvh
Johan


Under armaturet ved de 2 kobberør, går disse ikke ned i 2 stk kuglehaner "ballofix" om man vil?

Du mangler en ½" tilslutning til vandtilgangen til opvaskemaskinen ik?

Hvad med at benytte 743840004 mellemstykke med muf/nippel med tilslutningsgren med nippel og indbygget kontraventil.

Se billed.

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Annonce
Der sidder to kuglehaner, men det er en vinkel der udelukkende går op i en tilslutning til kobberrørene til armaturet. Hvis jeg da bare kunne tilslutte en ballofix med ½" tilslutning ville det være nice. Men det lader det ikke umiddelbart til. Vinklen, med kuglehane, er sat gennem bagpladen i skabet og jeg kan ikke se hvordan den er tilsluttet. Og da jeg lukker for hele opgangen ved at lukke for vandet er det desværre ikke en mulighed...
ja den havde jeg misforståetrolleyes har du mulighed for at ta et par billeder af systemet så blir det hele lidt nemmerewink det skal jo kunne lade sig gøre.

Kom nu igang for fanden,klokken har ringet

men du er jo nok nødt til at ha lukket for vandet,eller sidder der en hane længere tilbage på strengen måske?

Kom nu igang for fanden,klokken har ringet

Det ligner sådan en standard installation af et armatur. Der er en hane lige inden den går over i de 10 mm koberrør. Det ligner sådan en conex fitting. Så man kan lukke lige inden den går over i kobberrøret.
Jeg vil lige finde et billede frem når jeg kommer hjem.
ok lyder godt wink

Kom nu igang for fanden,klokken har ringet

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis