Har du erfaring med pejseindsats vil jeg gerne høre om det

Vi har et hus fra 1970 og der er naturligvis en rimelig stor muret pejs og jeg går nu med tanker på enten at sætte en brændeovn op eller få sådan en indsats til pejsehullet... MEN det store spørgsmål er om varmen fra sådan en indsats faktisk kommer ordentligt ind i stuen ? jeg ønsker nemlig at kunne bruge træ for at spare på olien ikke fordi jeg vil se på fine flammer... Jeg er godt klar over at man nok ikke kan få helt ligeså godt udbytte af en indsats som man kan af en moderne konvektions ovn, men det er derfor jeg gerne vil høre fra nogen som har sådan en indsats smile
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Umiddelbart vil jeg sige det godt kan betale sig, har tidligere specielbygget en pejseindsats til en stor muret pejs. Den blev også lavet med rør for konvektionsvarme, og virker fint nok.
En anden fordel er også at varmen fra stuen ikke smutter op gennem skorstenen når først den åbne pejs er brændt ud.
Der hvor jeg lavet indsatsen var rumtemperaturen et par grader højere om morgen efter at indsatsen var monteret.
Tør ikke sige om der er noget man kan kalde standart mål på pejsen, og ved heller ikke helt målene på de færdige pejseindsatse.
Prisen på de færdige, var dog efter min mening ret høj, derfor blev det til en hjemmelavet.
prøv at søge efter ABC pejse, de laver indsatse
Hejsa.

Jeg har et hus fra 1961, hvor der allerede er en hjemmebikset pejseindsats i, der er lavet af den foregående ejer.
Men den virker huleme ikke efter hensigten. Ved sgi ikke helt hvor varmen går hen - formentlig lige op igennem skorstenen, for lågerne bliver dårlig varme.
Jeg overvejer at finde en mere profesiionelt bygget ting.
Bare min ydmyge komentar.

Med venlig hilsen

Lasse
Annonce
Hej
Vi har en ABC pejseindsats i et hus fra 1978, og det virker ganske fint. Gir både en god varme og en god hygge stemning
.. sæt en brændeovn op. Pejseindsats bliver aldrig rigtigt godt, dårlig udnyttelse af brænde, dyrt i anskaffelse og i værste fald revner din pejs når indsatsen er monteret. en pejs er konstrueret som en åben masseovn og vil aldrig give dig den varme du har brug for. ( hvorfor går De ellers rundt med store jakker på borge og slotte i gamle film ?:-)

mvh

<p>Peter Madsen</p>
Lige en note her fra mig også...

Jeg er også den triste ejer af en kæmpe pejs, hvor der er sat en indsats ind. Rigtig varm bliver den ikke, som flere her nævner. Hvis jeg fyrer en hel dag, så har vi dog en dejlig varm stue om aftenen. Varmen holder så godt da alle murstene er varmet op samtidig. Meeen fyrer en hel dag for at have varme om aftenen dur ikke.

Jeg går i tanker om at købe en pille indsatsovn, den skulle jo blæse varmen ud i rummet og på den måde varme rummet op, noget hurtigere. Ulempen er at den larmer og måske overdøver fjernsynet som står lige ved siden af. Prisen for sådan en fætter er også høj, 20000-25000 plus opsætning.

Måske nogen har kommentarer til pille ideen ?
Hejsa!
Jeg har lige købt en brugt abc pejse indsats model 12 er der nogen der ved om man kan få en blæser til den?

Rudi

Jeg har bygget en del af de gamle pejse om til indsatsbrændeovne. I dem alle har jeg muret akkustik sten (dem med huller i facaden) i bund og top. Det virker altså ganske glimrende.

De fleste har været de gamle kæmpepejse som vi har bygget ind til selve skorstenens bredde

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis