Har du erfaring med pejseindsats vil jeg gerne høre om det

Vi har et hus fra 1970 og der er naturligvis en rimelig stor muret pejs og jeg går nu med tanker på enten at sætte en brændeovn op eller få sådan en indsats til pejsehullet... MEN det store spørgsmål er om varmen fra sådan en indsats faktisk kommer ordentligt ind i stuen ? jeg ønsker nemlig at kunne bruge træ for at spare på olien ikke fordi jeg vil se på fine flammer... Jeg er godt klar over at man nok ikke kan få helt ligeså godt udbytte af en indsats som man kan af en moderne konvektions ovn, men det er derfor jeg gerne vil høre fra nogen som har sådan en indsats smile
Vi har et hus fra 1970 og der er naturligvis en... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Vi har fået en Morsø-indsats som erstatning for den tidligere åbne 70'er pejs. Vi fik en murer til at lave murstens-arbejdet omkring og er godt tilfredse. Hvis vi fyrer længe i indsatsen så er det kun muren direkte over der bliver varm. Murværket ved siden af pejsen bliver kun hånd-lun. Dvs varmen fra indsatsen sætter sig ihvertfald ikke i murværket.

Morså-pejsen cirkulerer luften fra rummet omkring selv brændkammeret og det er tydeligt at der suges luft ind lige under lågen og at det "blæses" ud for oven.

Jeg skal ikke kunne sige om en fritstående ville være bedre, men jeg er som sagt godt tilfreds med den valgte løsning.

Dog skal man være ret opmærksom på at gennemtænke aftræks-rør da det kan være svært at komme til.

Mvh TroelsM

hov så kom der liv i en gammel tråd :-)

Jeg fik købt mig en indsats for snart en del år siden nu, et lokalt smedefirma lavede den på mål.. og mine erfaringer er egentlig som de fleste der er skrevet her, den kan godt blive varm - men der går 1 times tid før det kan mærkes, så det er ikke så hurtigt igen.

hovedsagligt bruger jeg den i weekenden, i hverdagene hvor man kommer sent hjem gider man ikke altid vente på at den varmer op. men den kan da godt hive temperaturen i den anden ende af stuen op med en 4-5 grader.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis