Brusedør i glas

Vi er nået så langt i vores badeværelse projekt at vi nu skal til at have købt en brusedør.
vi vil gerne have en glasdør, den kommer til at måle ca. 100 i bredden og blive 180 cm høj.
Den skal monteres på flisevæggen som er sat på en væg af ytong eller gasbeton om nogen vil.

Vil det være et problem at montere sådan en?

Min vvs mand synes at en 100x180 glas dør bliver en "ordenlig bamse".

Jeg synes da ikke det lyder så usædvanligt, jeg kan da se at de bliver solgt i de størrelser.

Hvad har I af erfaringer med glasbrusedøre? hvor tæt på gulvflisen skal den hænge ? har hørt at der skal være 1 cm luft

Søren

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok også mene at en glas dør på 100 x180 cm. var lige i overkanten, den vil være meget tung. Kan du dog ikke klare dig med en på 65 x180 cm. eller to på 50 x 180 cm.
Det er jo ikke helt almindeligt vindues glas men brudsikkert glas ligesom i bilruder.
Hvorlangt der skal være imellem gulv og dør har jeg ikke erfaring med, jeg ville dog mene at du skal op på mindst 2,5 cm.

V.h. Håndværkeren
Jeg har én på 92 x 200 cm på gasbeton = ingen problemer. Du kan få døre der slutter helt tæt til gulvet når de er lukket, og så hæver sig lidt når man åbner dem så de ikke går imod gulvet

MVH Jacob
Det lyder sgu godt.

Ringede lige til den lolkale glarmester i Kolding og han sagde at det ikke var noget problem, det kunne sagtens lade sig gøre
Så den bliver i 8mm glas og 100x185 og ville koste 4800 incl moms og beslag og plugs og skruer.

Bare til jers info smile

Han sagde også at hvis gulvet var plan, så monterede de så der var 5 mm luft fra klinke og til underkant af glasdør.
Det lyder rigtig godt, så kommer der ikke vand ud under smile

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
Jeg købte en færdig glasdør 80x180 med hvide alu-profiler i Flensborg for 500,-. Døren åbner 3/4 inde. Døren er i hærdet glas med hvide striber i variende tykkelse (udlukker indkig, men ikke udkik)
Annonce
Citat fra Håndværkeren

Jeg ville nok også mene at en glas dør på 100 x180 cm. var lige i overkanten, den vil være meget tung. Kan du dog ikke klare dig med en på 65 x180 cm. eller to på 50 x 180 cm.
Det er jo ikke helt almindeligt vindues glas men brudsikkert glas ligesom i bilruder.
Hvorlangt der skal være imellem gulv og dør har jeg ikke erfaring med, jeg ville dog mene at du skal op på mindst 2,5 cm.

V.h. Håndværkeren


Hej Håndværkeren,

Jeg mener ikke man laver brusedøre i lamineret glas (ligesom bilruder) men i hærdet glas.

Hærdet glas er utroligt stærkt, undtagen i hjørnerne, hvis man f.eks under montage lige for stødt ruden meget lidt, kan hele ruden smadre til små stykker på 0,1 sek.

Mvh

Klaus
Det er derfor jeg troede de lavede dem af lamineret glas, de kan godt tåle mindre stød i hjørnerne, eks. hvis der lige ligger et stump på gulvet der er hårdt som døren rammer ind i.
Nå men jeg ved jo heller ikke alt og vil gerne lære meget mere.

V.h. Håndværkeren
Nej det plejer de ikke at gå i stykker af, der skal nok lidt mere til, eller også handler det om hvordan der bliver stødt på glasset f.eks hvis du sliller et hærdet glad lodret ned på gulvet(stengulv), er du bare en lille smule uhældig så sprænger det i 10.000 stykker.

Knalder du midt på glasset med en hammer, så sker der intet, temeligt sjovt materiale.

Mvh

Klaus
Tja, glasset kan jo holde til en del. Personligt så valgte jeg dog selv "saloon" døre sidste gang jeg lavede badeværelse, og det gør jeg nok også denne gang... Denne gang fordi jeg er begyndt at kunne li dem. Sidste gang fordi vægten var et problem for de gamle vægge der nok ikke lige kunne holde til 9mm hærdet glas i den størrelse.

Men hvis væggen kan holde vægten, så er der jo intet i vejen for ikke at vælge en stor dør.

Mht. mellemrum underneden, så har jeg lagt en tætningsliste på underkanten af døren, så der kommer INTET vand på gulvet selvom jeg bruser direkte på døren.

Hvis man vil ekspeimentere lidt, så kan man jo også få brusekabinedøre i PLASTIK nu om stunder. Jeg har dog ikke set noget med den struktur som mine kone og jeg er glade for, så jeg vil ikke selv bevæge mig ud på det spor, men det var bare lige et forslag.
Hej
Ja 0,5 mm det har vi også, men hvis der er et fald i gulvet, hvor du åbner i yderste stilling, skal du tage højde for det.
Vi har et helt klar glas, og behandler det med noget vandafvisende middel, og der fungerer også fint, dog ikke så godt med sæbesprøjt fra gulvet....det bliver hurtig mat forneden.....Havde næste gang valgt et der var materet de nederste cirka 30-40 cm.
Vores er også skåret ud i glasset, en åbning..halvmåne som håndtag.
Derved er det lettere at skrabe glasset af, iforhold til hvis der var et skrue hoved på indersiden.
Anslaget på fliserne er der påkæbet nogle små gennemsigtige plastdupper, som næsten er usynelig. Er iøvrigt også monteret på gasbeton med fliser på.
Også de 2 lodrette stykker, anslag og påskruenings væggene skal have lige stor afstand altså 100 % lodret.

Med venlig hilsen

Søren
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis