Fræsejern m vinkel på 9 grader

Hej folkens
Vil bare høre jer af, hvor man købe sådan et fræsejern.
Og er de til at betale sig fra, eller koster de en formue!confused

Kenneth
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kenneth.
UHADADA, du skal nok vende vrangen ud på dit muldvarpe skind. Det skal speciel fremstilles. Av Av Av.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Hej Kenneth.
UHADADA, du skal nok vende vrangen ud på dit muldvarpe skind. Det skal speciel fremstilles. Av Av Av.

V.h. Håndværkeren


Hmmm..det lyder dyrt!! Kan se at man kan finde en del i USA, men så passer de vel ikke i vores maskiner herovre, eller hvad?
tak for svaretsmile
Det må komme an på en prøve, du må kunne få oplyst diameteren på "halsen"
Hvis det er til en overfræser. i Danmark er det mest udbredt med 8 mm.
Overvej evt om du kan vippe overfræseren i de 9 grader...
Måske kunne det være en løsning.
Hvis du rykker over i fræsejern med skaft i tommemål skal du huske at sikre dig at få en tilsvarende opspændingsbøsning. Til de fleste (anerkendte) mærker bør det være muligt.

MVH Njord
Det kommer an på din fræser, og det jern du vil købe.

I USA bruger de tomme mål, og min fræser blev leveret med en 1/4" bøsning (6,35mm), udover en 6, og 8mm, så den kan godt være med wink

Men du må se hva du har af bøsninger til din maskine, og se om de passer med de dimensioner jernet bliver leveret i.

Hvis du er heldig, så er din 6mm bøsning tilpas stor til at en 1/4" kan gå i. Du kan jo prøve at måle med en skydelære, for at være sikker

Held og lykke

Mvh Grandjean 

Annonce
1000 tak for de fine svar!
Min fræser er "bare" en billig én fra jem og fix. Power craft tror jeg den hedder..men jeg vil da prøve at kontakte en af forhandlerne i usa, og høre ang størrelsen på jernet på en 9 graders fætter.
Aner selvfølgelig ikke om man kan få en opspændingsbøsning til mit mærke, men det skal da også undersøges!!
Hvis der er nogle med flere tips, så skriv endelig!smile
Hvad er det du skal lave? Et jern fra USA vil koste kassen og så kommer der told og moms oveni.
En god gammeldags høvl kan faktisk klare meget hvis den er skarp. Hvis det er mange emner du skal lave så lav en opstilling der giver smigen på de 9 grader. Hilsen Jørgen
Hej Jørgen.
Nu er det ikke alle der er lige gode venner med høvle, faktisk er det få der kan slibe dem med barbeblade skarpe jern, så spånen bare ligger papirtynd over bryderen. (Og endnu færre der som jeg syntes at skarøksen kan gøre det lige så flot)

V.h. Håndværkeren
Citat fra JN

Hvad er det du skal lave? Et jern fra USA vil koste kassen og så kommer der told og moms oveni.
En god gammeldags høvl kan faktisk klare meget hvis den er skarp. Hvis det er mange emner du skal lave så lav en opstilling der giver smigen på de 9 grader. Hilsen Jørgen


Hej Jørgen
Tak for svaret, jeg skal skære nogle stave til trommer
5550x413.jpg
Det skal du da ikke bruge et fræserjern til, du skære stavene på en rundsav hvor du kan stille klingen i et smig på de 9 grader, de fleste stationære rundsave kan stilles i smig op til 45 grader.
Hvor du lige har fået den ide fra om at de skulle fræses i smig ?????

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis