Fræsejern m vinkel på 9 grader

Hej folkens
Vil bare høre jer af, hvor man købe sådan et fræsejern.
Og er de til at betale sig fra, eller koster de en formue!confused

Kenneth
Hej folkens Vil bare høre jer af, hvor man købe... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Håndværkeren

Det skal du da ikke bruge et fræserjern til, du skære stavene på en rundsav hvor du kan stille klingen i et smig på de 9 grader, de fleste stationære rundsave kan stilles i smig op til 45 grader.
Hvor du lige har fået den ide fra om at de skulle fræses i smig ?????

V.h. Håndværkeren

Det er fordi at jeg ikke har kunet finde en rundsav hvor det er til at stille klingen til præcis 9 grader. Der skal ikke meget til før at summen af samtlige vinkler i trommen blir større eller mindre end 360 grader...
Du kan også høvle stavene i de 9 grader. Så akl du blot lave en 9graders bund at lægge i din tykkelseshøvl, eller vippe lander på afretteren i 9 grader.rolleyes

MVH Njord
Og hvordan tror du lige de skære dem ud på fabrikken hvor de laver Trommer ?
Det er de færreste maskiner at selve gradskalaen er 100 % precis, man sjusser sig frem på nogle prøver ind til den sidder lige i øjet.
Citat fra Håndværkeren

Og hvordan tror du lige de skære dem ud på fabrikken hvor de laver Trommer ?
Det er de færreste maskiner at selve gradskalaen er 100 % precis, man sjusser sig frem på nogle prøver ind til den sidder lige i øjet.

Jamen jeg har også prøvet mig frem på en rundsav og ser om det blir godtbiggrin
Du skal nok bruge en fintandet klinge, for at resultatet bliver så pænt at du bare kan lime stavene sammen.
Annonce
Hvis du ikke rammer helt rigtigt første gang så lim "tønden" sammen i 2 halvdele. Det vil sige at du ikke limer to modstående limfuger. Når du så holder tønden sammen kan du se hva der skal høvles af så den passer. Evt kan det ordnes på en afretter hvis du har adgang til en sådan. Hvis trommen skal spidse kan du af krydsfiner og lister lave en "slæde" der passer til rundsaven og så kan staverne saves så de spidser lidt. Hvis du tegner top og bund og inddeler den i det antal stave du vil have kan du direkte måle bedden på stavene og den spidsning du vil have.
Jeg mener princippet er vist i en af Leif Andersens bøger om trædrejning.
God fornøjelse. Jørgen
Tak for tipsne gutter!!! Jeg er godt igangcool
for en anden gangs skyld, så prøv at kikke på CMT værktøj, de har et hav af fræsere, meget fine men ikke just billige.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Du kunne måske bruge den metode jeg bruger når jeg fræser finerplader skrå for at lime dem sammen til et stykke. Først fast gøres et par lister, som stiger så meget på f.eks. 200mm at det svarer til 9gr. På begge sider sættes 2 som er parallele med bordet . Under overfræsereren fastskrues en finérplade , som er stor nok til at du kan fræse listerne. Nu fastgøres de fræste lister på pladen, og du kan fræse i 9gr. du kunne også hængsle 2 lister iden ene ende, og så lave den højdejusterbar i den anden og så regne ud hvad den skal stige på 200mm. jo længere lister jo mere nøjagtigt. osv

for at fræse finer sammen siger man at snittet skal være 7 gange pladetykkelse listerne skal altså på en 12 mm plade stige 12mm på 84 mm

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis