Elektronik: LED belysning i fuger i gulvet. (med billeder)

Hej,
jeg er ved at få lavet badeværelse, hvor jeg gerne vil have blå led lys i fugerne i gulvet (jeg skal have 50x50cm tegl-sten i gulvet). Jeg havde tænkt mig at have et 12V bil-batteri i mit teknik-rum, og føre et sæt kabel ud til badeværelse-gulvet, og så forbinde ca. 30 led-lys til denne.

der er ikke noget galt for at placere 3mm led lys i fugerne vel?..

hvilke kabler skal jeg bruge,, da de jo bliver støbt ned i fugen?.

skal jeg lodde kablerne på?

er det vand-sikkert at have led+kablerne støbt i fugerne?

kan jeg forbinde lige så mange led jeg vil?..

hvor skal modstandende være?

skal jeg have nogle former for transformator?




(vedhæftede billede er noget jeg har fundet på nettet)


mvh milan.
Hej, jeg er ved at få lavet badeværelse, hvor jeg... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det var da så nok det grimmeste "gejl" jeg længe har set !

Det følger vel beslag med til at montere det på en Opel Kadet også ?

Men jeg er nok også modstander af alt sådan tivoli lys uden mening - køb da nogle ordentlige gulvspots hvis det skal være.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej,

 På elektronikguide.dk kan Du finde en masse brugbar information omkring LED belysning... Det er godt nok lidt mere omkring hvordan LED fungere, men det kan godt være nyttigt viden alligevel.

www.elektronikguiden.dk

Håber du kan bruge det.

Har lavet det på job en del gange med lysleder. Fordelen er så har du jo kun den ene lyskilde hvor man så kan skfite pæreren, desuden er der ingen strøm i naturligvis så ingen problemer med fugt.
Se fx http://viborglysleder.dk/belysningsmuligheder_09.html for inspiration.

Det eneste man skal passe på ved dette system er at man ikke knækker fiberne når man skal fuge gulvet.
Ofte når vi har lavet det, har muren lige knækket et par stykker...
Lysdiode løsningen er klart vejen frem og taget i betragtning af en teoretisk levetid på ca. 100.000timer så burde de holde en del år. Dør en lysdiode, så er det tid til at fjerne fuger og starte forfra, men som sagt, det drejer sig om 30-40år, for de skal alligevel ikke stå og banke løs 24/7.

Da du virker meget ny på elektronik området, vil jeg absolut ikke anbefale at du springer ud i det selv, da du ender med at skide grønt hvis der går noget galt, så køb for guds skyld de færdige løsninger, der bl.a. bliver solgt i Bauhaus.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis