Elektronik: LED belysning i fuger i gulvet. (med billeder)

Hej,
jeg er ved at få lavet badeværelse, hvor jeg gerne vil have blå led lys i fugerne i gulvet (jeg skal have 50x50cm tegl-sten i gulvet). Jeg havde tænkt mig at have et 12V bil-batteri i mit teknik-rum, og føre et sæt kabel ud til badeværelse-gulvet, og så forbinde ca. 30 led-lys til denne.

der er ikke noget galt for at placere 3mm led lys i fugerne vel?..

hvilke kabler skal jeg bruge,, da de jo bliver støbt ned i fugen?.

skal jeg lodde kablerne på?

er det vand-sikkert at have led+kablerne støbt i fugerne?

kan jeg forbinde lige så mange led jeg vil?..

hvor skal modstandende være?

skal jeg have nogle former for transformator?




(vedhæftede billede er noget jeg har fundet på nettet)


mvh milan.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu tør jeg overhovedet ikke udtale mig om fugt, og fugebestandig ledning.

Men hvorfor vil du bruge et batteri? Hvis du sætter til fastnettet så skal du ikke tænke på at lade batteriet op.

Hvor mange dioder, og hvor stor en transformator du skal bruge, afhænger af din forsyning, og hva forbruget på hver diode er. Og det kommer også an på om du serieforbinder, eller parallelforbinder.

Det er ham ohm, og hans lov, man ha i tankerne.

Hvis du f. eks. forbinder det til 220v/10a (2200W), og din diode kræver 1,5v/100ma, og du serieforbinder (mest oplagt), så skal du ha omformet de 220v til 1,5v, så vil du i teorien ende med 1460a. I praksis vil du blive begrænset af din strømforsyning. Men hvis fortsætter terorien lidt så giver det strøm til 14600, af de førnævnte dioder.

Husk at det kun er et eksempel, og teori.

Uanset om du bruger 220v, eller 12v batteri, så skal du bruge en strømforsyning. Det er lidt for avanceret til mig, men hvis du får brug for det, så er min stedfar radiomekaniker, og kan snildt lave et diagram til dig.

Og iøvrigt ser det sgu ikke helt dumt ud på billederne. Men om det i praksis er forsvarligt har jeg ingen viden om.

Men hvis du finder på en løsning, så glæder jeg mig til at høre om den.

Mvh Grandjean

Mvh Grandjean 

Hey!

Fed idé ellers. Men hvad gør du nu når en af dioderne ikke vil lyse mere?
Jeg havde en kollega engang, hvis storebror lavede næsten det samme. Han tog bare en stjernehimmel istedet. Den lod han stritte op af fugen, og bagefter klippede han det overskydende af. Desuden lavede konen en fin tegning med stjernebilleder til skråvæggen over spabadet. (Der var over 400 huller der skulle bores...) Så det aldrig med egne øjne, men det skulle se sindssygt godt ud!!

Men inden du smider fugemasse over synes jeg du skulle give dig tid til at finde ud af om det bliver tæt. Det vil fandme være træls at rykke fuger+fliser op fordi det ikk er tæt...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Der findes færdige systemer til dette, komplet med transformator, ledning, dioder etc. - har også set det på danske webshops men kan ikke lige finde linket... Google is your friend

MVH Jacob
Citat fra jholesen

Der findes færdige systemer til dette, komplet med transformator, ledning, dioder etc. - har også set det på danske webshops men kan ikke lige finde linket... Google is your friend

MVH Jacob


Har lige set det i Bauhaus i sidste uge. Der er et startsæt med 4 dioder + strømforsyning til omkring 300.- + pakker med ekstra lys som jeg ikke kan huske prisen på.
Annonce
Ikke for at være "lyseslukker", men hvad gør du når lysdioderne ikke virker længere? Hvis jeg går igang med at lave badeværelse, så skal gulvet ikke brækkes op de næste 30 år. Hvor lang levetid forventer du af lysdioderne?
Lysdioder regnes til at have en levetid på 50.000-100.000 timer, det rækker jo til en del da de næppe skal være tændt døgnet rundt

MVH Jacob
Jeg vil have en kontakt hvor lysene kan tændes og slukkes,, så de kun bliver brugt når der skal hygges med damen i karret :o .. eller når der er gæster smile ...
Det virker nok som en bedre løsning,, dog lidt dyr.. hmmmm
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis