Brændeovn på trægulv

Hej,

Jeg er igang med at lægge nyt trægulv 14mm på spondex plader. Det ligger godt og har 10-12mm plads i hver ende af stuen. Men jeg er kommet rigtig meget i tvivl om det en god ide at have brændeovn+ skifferplade direkte på gulvet, jeg er nervøs for at det bliver for tungt. Og aom gulvet kan holde til det.
Hvad siger i?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Hvad er der under pladerne ?
Er det med stålskorsten som står direkte ned i Brændeovnen ?

Mvh Jesper
Tømrer

der må være noget under spondex pladerne , om det er strøer , beton , eller hvad? pladerne står vel ikke ud i luften. en brændeovn er ca. 70-80 kg , det er hvad en almindelig mande størrelse. hvis gulvet kan bære det hvorfor skulle det ikke bære ovnen?

p /p
Wow, i svarer godt nok hurtigt. :-)
Nu er det et hus vi har overtaget, men på byggetegningen står følgende:
22mm spåndex gulvplader
75mm Rockwoll
0,15 mm plastfolie
10cm beton 1:4:7
15 kapilarbrydende lag
20 cm sandfyld

Angående skorsten, så går der et rør ud fra bagsiden ud til manchetten og videre ind i skorstenen...
Det skulle ikke være noget problem.
Tænk på en velvoksen mand på ca 100 kg fordelt på en skostørrelse 45, kontra en brændeovn + skifferplade (måske lidt tungere) fordelt på hele skifferpladens areal.
Ville lige sikre mig at det ikke var et gammelt hus med krybekælder og 110 cm mellem strøerne.... Ligesom mit !!

Mvh Jesper
Tømrer

Ved ikke om emnet er uddabatteret, men når du snakker om vægt på 14mm lamelgulv, så tænker jeg på at det skulle være lagt flydende. Men når man stiller en brændeovn, der let vejer 120kg, og en plade, som måske vejer 30kg, på gulvet, så er spørgsmålet, hvor flydende gulvet er i den ende, hvis det står i den ene ende af stuen. Hvis den står lige i midten, burde det vel ikke betyde noget.
Gulvet har nu været på i lidt over 2 uger, og indtil videre ser det ok ud. Det har givet sig 1cm i den ene ende af huset, og ligger nu helt op til væggen, - jeg overvejer lidt, om jeg skal have listerne af, og gøre lidt plads, men på den anden side så er gulvet ikke begyndt at bule..:-)

Jeg har sat brændeovnen direkte på trægulvet, og indtil videre ser det ok ud..Den står oppe i den ene side af væggen, og der er 4 meter til den anden side...
hej !
jeg er klar over at det er en gammel tråd,
men hvordan blev ovnen godkendt direkte på trægulvet?
vh

p /p
Skrevet af bahaman på 30 dec 2010 02:01
hej !
jeg er klar over at det er en gammel tråd,
men hvordan blev ovnen godkendt direkte på trægulvet?
vh

I det første indlæg skrives der at den vil blive sat på skiffer plade og derfor kan den godkendes

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skifferpladen kunne også består af glas, eller en simpel stålplade som dækker bredere end selv brændeovnen.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis