Det lyder lidt som for sen tænding - platinerne skal åbne når stemplet er et par mm fra øverste dødpunkt. Først skal du pille sidedækslet af i venstre side, så du kan se svinghjulet. Så bevæger du kickstarteren lidt nedad, så du kan se hvilken vej, svinghjulet kører (så vidt jeg husker højre om)
Så piller du tændrøret ud. Og du skal bruge en skruetrækker og en smal strimmel papir.
Drej svinghjulet, til platinerne åbner sig. Det gør de som regel, når der er en åbning i svinghjulet udenfor. Sæt papirstrimlen ind mellem platinerne og drej svinghjulet tilbage igen til strimlen sidder fast.
Nu stikker du skruetrækkeren ned i tændrørshullet så den hviler på toppen af cylinderen og drejer stille og roligt svinghjulet så du finder øverste dødpunkt. Altså der hvor stemplet er i top. Drej lidt tilbage, så stemplet er ca. 2 mm fra ØD. Det er lige her, at platinerne skal åbne så meget, at papirstrimlen slipper.
Gør den ikke det, skal du løsne den skrue, der holder platinerne fast, og med en stor ligekærvet skruetrækker dreje den plade, de sidder på, til de gør det. Der er en tap på motorblokken og et hak i platin-pladen, så du kan gøre det.
Herefter skruer du platin-pladen fast igen, og så burde du være 30% nærmere en Puch, der kører
Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911
Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...