skorsten

Jeg mangler lidt hjælp angående skorsten.

Vi kunne godt tænke os en brændeovn, Men problemet er at jeg mangler en skorsten.
Skorsten skal side på nordgavlen af huset det vil sige en muret isokern ikk?
Hvad er der for krav angående hvr tæt på skel må den stå og med brandkrak. er der nogle som kan hjælpe mig?

Mvh Hans
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når det er skrstenen der er emnet vil jeg tro det er kommunens tekniske forvaltning du må spørge. Jeg vil tro de helst ser du spørger.

Hvad angår selve brændeovnen og dens montering er det skorstensfejeren der har magten.. Han syner og godkender.

En anden mulighed er måske en stålskorsten, lige ned oven i brænde ovnen...

Arkitektonisk og prismæssigt kan du jo overveje fordele og ulemper.
Men ingen tvivl om at det er relativt lettere at instalere, og noget hurtigere.

MVH Njord
Jeg har lige i denne weekend sat en 7,5m høj Isokern DM44 Ø16 skorsten op til min brændeovn - det var der ingen ben i. Det er lidt ligesom at bygge med lego (og det kan ethvert barn jo finde ud af).
Bare sørg for at lave dit fundament omhyggeligt, og lej en sakselift til når du kommer i højden.
Der er ingen brandkrav til dobbelt modul (DM) skorstenen såfremt du ikke har stråtag. Angåede højder tror jeg ikke du løber ind i problemer, men spørg TF i din kommune.
Vi var ca. 2 dage om det, inkl. tilkastning da den skal pudses, efter fundamentet var på plads.
Husk at hvis du skal have trin på den skal den armeres!!
Se mere på: http://www.isokern.dk/fileadmin/data/denmark/pdf/Dobbeltmodul_montagevejledning.pdf
Okay jeg ringer til TF hvad koster din skorsten inkl det hele
Pris i hovedtal:
Fundament: ca. 500,00
Skorsten: ca. 10000,00
Boring i ydervæg, inkl. røgrør: 2100,00
Leje af lift: ca. 3000,00
Inddækning ved tag: ???

Så alt i alt små 20K

Jeg har lavet det hele selv, undtaget boring for røgrør og inddækninger ved tag.

Husk at din skorstensfejer har sidste ord i sagen - så tag en snak med ham ang. højde, men som udgangspunkt skal den 80cm over kip.
Endvidere kan det anbefales at vente med at få boret hullet til røgrør til efter skorstenen er sat, så borer han bare igennem væg og skorsten i et hug.
Annonce
Købte du dette nede hos den lokale byggemarked min skal ca være omkring de 6 meter
Skorsten er købt i Bygma (Støvring), liften lejet hos Nordjysk Lift (2 dage, inkl transport) og boring af Nordjysk Brændeovns Montage.

Du kan vist også købe moduler til skalmur men ved ikke hvad de koster - de er sikkert dyre :-)

En ting mere: Skal du armere den så sørg for at det cementslam der skal hældes i huller i hjørner skal være MEGET flydende og brug en cola flaske med bunden skåret af til at hælde de i. Del armeringen i 2-3 meters stykker og husk min. 0,6m overlap.
jeg ringer til Tf og til skorstenfejer imorgen også bagefter tager jeg ned til det lokale byggemarked
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis