slibe køkkenbordplade

Hej LDS

jeg har et køkken, der er monteret med en bordplade i bøg. Pladen er enten lakkeret eller givet en omgang hærdende olie. Overfladen er efterhånden begyndt at blive træls omkring vasken. Det virker nærmest som om overfladen er blevet porøs og kan kradses op med en negl.

Vi bestemte os for vi godt kunne tænke os en lysere bordplade, og gik derfor i gang med at slibe pladen ned. Jeg har nu været i gang med båndsliberen i "lang" tid. umidelbart ser resultatet godt ud, men i løbet af kort tid, virker det som om der trækker olie/lak frem i pletter rundt omkring på pladen.
Hvad kan skyldes af der kommer sådanne udtrækninger? Er løsningen at bruge et par timer mere med sliberen?

Vi ville egentligt gerne have behandlet bordpladen med noget hvid rustikolie fra junckers, men er kommet i tvivl om det er den bedste behgandling af den rå bordplade. Hvilke fornuftige alternativer er der til olien? når man snakker køkkenbordplade.

Håber i kan hjælpe smile
Anders
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der bare slet ingen der kan genkende de symptomer med at der trækker pletter frem igen?

Anders
jeg har haft lignende problem med min bordplade. jeg forsøgt med noget hvidpigmenteret olie for at få et bedre look, men det hjalp ikke. så vi bestemte os for at give den sortbejse, jeg har købt materiallen men ikke har haft tid til udføre opgaven.
men det ser ud til at din plade har fået olie i mange omgang, så den er fyldt med olie hvilke det skal være når det er køkken bordplade.
Jeg tror de steder hvor der har sprøjtet meget vand er porøse derfor når du slibber det , kommer olien op.
jeg tror det vil altid kunne ses de steder hvor der har været vådt, så en omgang olie efter slibning hele vejen igennem ,måske vil det jævne det, men jeg tvivler.
go fornøjelse

p /p
jeg er også overbevist om at pladen har fået en god omgang olie. Vil det være muligt at vaske den af? evt i grundrens og slibe efter for derefter at give den olie.

Anders
jeg har hørt at brun sæbe og vand vil fjerne en del olie , men har desværre ikke prøvet det. jeg har det svært med at tror at træ kan holde glansen og overfladen, medmindre man giver skibslak.

p /p
Grundrens burde kunne fjerne overskydende olie. Og så en omgang finslibning inden oliering, giv den gerne 2 gange olie og mellemslib - husk at aftører overskydende olie. Oliering er en fordel at gøre med bagsiden af en grydesvamp - altså den grove side, for at arbejde det godt ned i træet.

Omkring lak på bordplader så er der generelt en dårlig idé. En ridse i bordpladen og der skal slibes og lakkeres igen - har den derimod fået olie repareres sådan en skade nemt.


Nu har jeg behandlet min bordplade sortbejset med sort spiritbejse 3-4 gange og bagefter linolie. jeg giver det engang imellem linolie og det steder hvor det kræver , giver jeg bejse også.
Jeg kan se jer at det ser p.... godt ud, jeg kan kun anbefale fremgangsmåden, nu hvor er der gået 3 måneder og det stadig holder , er det ikke noget at holde for sig selv.
go fornøjelse

p /p
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis