Æresport Lav-Det-Selv 3049 24-03-2000 12:12 Vi og vores naboer skal lave en æresport i december. Hvordan gør man det?Ingen af os har prøvet det før, og vi søger derfor gode råd og tips.(Tilgiv os hvis dette spørgsmål ikke hører hjemme her) 4 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 24-03-2000 12:12 Vi har været med til at binde æresport til vores naboer. Vi låntei et tykt tov (blev leveret tilbage), som vi brugte til at snøregrankvistene fast til med tynd ståltråd. Rebet bandt vi op mellemto træer, for at holde det stabilt mens vi snørede gran'et på.Da vi skulle montere æresporten, valgte vi at sømme et brætforsigtigt på vindskeden - og derefter slå et par *gode* søm ibrædtet, som vi derefter bandt guirlanden fast i - og sømmedeskjoldet fast på.Vi lavede guirlanden lang nok, til at den lå lidt hen ad jorden ibegge sider. Og forneden blev den holdt fast af et par snore ognogle teltpløkker.Herefter snoede vi røde og hvide crepebånd rundt om - og stakafskårne blomster ind imellem grenene. Afskårne blomster er dyrei december - så man kunne jo gå i skoven og hente noglebøge/egekviste NU, evt. presse/tørre dem mellem nogle aviser. Detvil se flot ud - hvis de sprøjtes med sølv/guld eller farvetspraymaling - og stikkes ind i guirlanden. Mon ikke I kan fåfugleneg på det tidspunkt?? Det kan I lave små buketter af ogspraymale også. Ellers skynd jer ud i naturen og hent nogle ting,der egner sig til at hænge op med *hovedet nedad* og tørre, så Ikan bruge det som pynt.PS! Når I sprøjtermaler, så læg tingene i en papkasse og sprøjtderned i. Derved forhindres at sprøjtemalingen *farer vild*.God fornøjelseMarianne
Falkenberg 11 29-10-2004 11:27 Jeg har nu prøvet flere gange at være med til at lave æresport, og har fundet ud af at det er nemmest at lavet et træskelet og så bruge en clips-pistol (hedder den det?) til at sætte grønt fast med (blomsterne skal nok sættes fast med ståltråd, de kan ikke tåle helt så meget). At bruge et reb syntes jeg både tager længere tid, men man bruger også mere grønt. Hvis man spørger blomsterhandleren i god tid, kan man tit få dem til at sætte nogle affaldsblomster fra til en, det er billigt og de fleste af blomsterne er gode nok til æresporten, så kan man nøjes med at købe nogle få buketter helt friske blomster.
BobbleTrouble 353 8881 30-10-2004 18:03 Kan godt være at det er lettere med en planke og en clipspistol, men synes det giver et pænere resultat bundet på tov, og det er trods at nogen der har en helt speciel lejlighed man gerne vil fejre, gør man så ikke gerne en lille ekstra indsats? Mvh Kasper
Falkenberg 11 02-11-2004 12:34 jeg syntes helt klart også at man får det flotteste resultet ved at bruge et reb til æresproten, men man kan godt lave en flot æresport med planker og clipspistol eller ståltråd. jeg ville bare gøre opmærksom på alternativerne. Andre ting jeg lige kom i tanke om: -Ofte har forsamlingshuse o.l. et stativ til at lave æresporten på, her skal man nok ikke bruge en clipsepistol! -hvis der er frostgrader kan det være en fordel at vente med at sætte blomsterne fast til om morgenen lige inden den skal bruges, da det ikke er alle blomster der klarer en frostnat lige godt