Nye utætte vinduer

Vi er lige flyttet ind i vores spritnye hus.

Vi er tilfreds med det héle, bortset fra een ting........ vinduerne.

Vi købte hvidmalede sprosse-kernetræsvinduer af en éne-forhandler af vinduerne der er lavet i Estland, eller Polen, eller deromkring.

Halvdelen af vinduerne er utætte, og ved nogen af vinduerne ligefrem øser det ind med vand, når der er blæst og regnvejr.

Vi tør ikke gå hjemmefra, når der er hårdt vejr, fordi vi er bange for det fine trægulv, der tager skade, hvis vi ikke er der, til at tørre vandet, der kommer fra vinduerne, op med det samme.

Vinduerne bærer klistermærket Dansk Vinduescertificering.

Dem der sælger vinduerne, har været her, for at reparere dem. De mente at utætheden skyldtes malingen der var knækket mange steder i samlingerne ved sprosserne. Derfor har de pletmalet og sprøjtet med Sica-flex disse steder.

Problemet er bare, at vinduerne stadig er lige så utætte.

Hvad kan vi gøre, og hvad er Jeres meninger om dette store problem vi har.

Vinduerne har 5 års garanti.

laura
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Laura.
I skal blive ved med at klage til tingene er i orden eller de har udskiftet vinduerne til nye der ikke er utætte.
Jeg ville selv blive splindrene tosset hvis jeg fik nogle nye vinduer der ikke er tætte, så i skal jage dem og være meget umulige kunder ind til fejlene er rettet.
Har i prøvet al holde en linial mod selve træet på vinduerne, der skal ikke meget skævhed til før de bliver meget utætte. Og du kan som lægmand M/K ikke se om det er noget ordentligt træ de er lavet af. At vinduer er lavet af kerne træ er blevet en floskel som bruges i flæng.

V.h. Håndværkeren
Tak for det.

Men hvad betyder det, at vinduerne er Dansk Vindues-certificeret ?

Giver dette ikke en eller anden form for tryghed eller garanti, eller hvordan er det ?

laura
Det burde det jo gøre, jeg kan dog ikke udtale mig om værdien af et sådant certifikat.
Men i skal ikke lade jer nøjes med at de kommer og fylder lidt tætnings masse i hist og her, det er først når vinduerne er blevet gamle vi begynder på den slags.

V.h. Håndværkeren
Fat i leverandøren og forlang en UDSKIFTNING til vinuer der passer og er monteret korrekt.

Find ud af hvad kravene er til at vinduerne kan være mærket, og check om der er nogen garanti ordning eller evt klage instans.

Accepter ikke at selve vinduet klistres til med ekstra fugemasse etc... Det hører ikke hjemme i et nyt vindue. De skal være helt i orden fra fabrikken.
De kan evt være skadet under transport eller under isætningen. Så skaden behøver ikke stamme fra fabrikken.

Jeg går ud fra at du har købt det som en "pakke" altså fremstilling, levering og montage, hos en og samme leverandør. Altså er det ham der står for at fejlen rettes.

Når du skriver at vinduerne er utætte, er det så selve vinduet, eller kan det være mellem karm og vindueshul? Også dette skal ham der monterer vinduerne lave så det er tæt, men her kan en fugning godt være løsningen.

Lad os høre om dine erfaringer på udbedringen af fejlen.

MVH Njord
Jeg kan kun istemme de øvrige debatørers opfordringer til at klage helt vildt.
Jeg har som lægmand gennem de sidste 12 år isat 35-40 vinduer og døre her i ejd.af forskellig herkomst, og ikke et eneste er utæt, hverken fsv. ang. vind og vand.
Du må ikke lade dig spise af med en dum forklaring.

Min datter købte en meget fin og dyr "stalddør" hos en meget fin, dygtig, stolt og dyr tømrermester her på egnen.
Den var pilskæv og spinkelt lavet og hun fik en dum sludder for en sladder, som hun lod sig nøje med.
I dag har hun så til stadig ærgrelse en utæt hoveddør, fordi hun ikke orkede at brokke sig og lod sig dupere af denne fine fagmand!!, i stedet for at lytte til sin gamle far. :-(

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Tak igen.

Utætheden kommer ikke fra området imellem karmen og vindueshullet. Det ser ud til, at dråberne kommer ind imellem de vandrette sprosser og det lodrette sidestykke, hvis I forstår mig. Dvs, at det ser ud til, at utætheden er imellem selve træernes samlinger i vinduet ? Men det kan lige så godt være, at den derimod er imellem glasset og træet, jeg ved det ikke.

Glemte at fortælle, at 5 ruder allerede er punkteret.

Jeg skal nok lade høre fra mig, når jeg ved mere.


laura
Hold da K... jeg ville blive tosset hvis det var mig der havde modtaget sådan noget bras, du skal simpelthen forlange helt nye vinduer der er i orden. Det er ikke maling der skal tætne vinduerne heller ikke sicaflex en samling i træ skal kunne holde vandet ude ellers er det noget josk der er lavet. Og at thermoruderne allerede er utætte tyder på at træet vrider sig så meget at vinduerne kommer i klemme.
Tæv dem verbalt Laura !

V.h. Håndværkeren
Hej
Ja jeg ville forlange en ombytning eller få handlet hævet og hele beløbet tilbagebetalt, da de jo ikke er troværdig og at de kan jo åbentbart ikke lave det ordentlig alligevel
Gå til forbrugerrådet eller anden faglig bistand, for det du har der er ikke en kroner værd. Og skynd dig.

Med venlig hilsen

Søren
Hej

Måske du kunne lægge nogle billeder her på siden.
Så er der måske nogen der kan give dig nogle hints omkring hvad der er galt med vinduerne.. Det er sjældent skidt at kunne fortælle en del om hvad der er forkert når man skal reklaere over noget der ikke er lavet ordentligt..rolleyes

MVH Njord
Som jeg erindrer mig forbrugerloven i forhold til en vare, der ikke lever og til forventningerne, har sælger ret til at afhjælpe manglerne umiddelbart. Hvis det ikke er muligt har sælger ret til at til byde en erstatning i form af en tilsvarende vare uden mangler, og hvis det ikke er muligt at lade handlen gå tilbage.

Som du beskriver det har sælger ikke været i stand til at udbedre manglerne (og da slet ikke på en tilfredsstillende måde i forhold til hvad man burde forvente af nye vinduer). Sælger bør således enten sætte nye vinduer i, der lever op til hvad man kan forvente af vinduer (bl.a. at de er trætte for vand og vind) eller du skal have dine penge retur.

Hvis ikke sælger vil imødekomme dig kan du eksempelvis kontakte den lokale advokathjælp. Det er en gratis og uforpligtende rådgivning, der kan give dig en vejledning i hvorledes du skal forholde dig videre frem (men de fører ikke sager uden salær). Link via: http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/fest/ankenaevn/advokat/
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også