Dimensionering af spær m.v. til skur

Jeg overvejer at "tune" mit usiolerede skur til et isoleret et af slagsen (og dermed bl.a. lave ny tagkonstruktion), og har på nettet forsøgt at finde ud af, hvilke dimensioner spærrene bør have og med hvilken afstand de bør ligge - men indtil videre uden det store held.

Skuret er med næsten fladt tag (ca 5 graders hældning), og dvs. at der er én lang spærbjælke (eller hvad man nu kalder det...) på tværs af skuret i hele dets bredde (som hviler på skurets vægge, hvor skellettet er konstrueret af 100 x 100 mm stolper), hvorpå taget ligger. Bredden er ca. 4,8 meter og plus lidt udhæng og hver enkelt spærbjælke vil altså være ca. 5 meter.

Jeg overvejer et tag med undertag (krydsfiner + undertag af en slags) og oven på det Lindab stålprofilplader. Den samlede vægt af krydsfinér, undertag og Lindab-stålpladerne er ca. 15,5-16 kg pr. m2. Hertil kommer så taglægterne (38 x 72 mm) oven på undertaget på både den ene og den anden led + tynd loftsbeklæding og isolering inde i skuret.

Er der nogen der udfra de oplysninger har forslag til spærdimensioner og spærafstand?
Jeg overvejer at "tune" mit usiolerede skur til et... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen

Ok lyder også godt, hvis man kan spare undertaget helt væk.
Jeg vil dog fortsat gerne isolere loftet (og væggene) og beklæde loftet indvendigt med nogen tynde plader - er der mon noget problem i det - jeg tænker fx på kondens fra stålpladerne , som kan dryppe ned i isoleringen- eller er det uden betydning at der drypper lidt kondens ned nu og da, så længe man søger for at der er ventileret over isoleringen? Jeg har i øvrigt set, at Lindab laver deres stålprofilplader med en filtdug under, som netop skal afbøde kondensdryp hvis der i øvrigt er ventileret under pladen - det kunne måske være løsningen - eller er det unødvendigt med pladerne med fildug?

Mvh
Rasmus
Ok Det bliver billigere og billigere... biggrin
Vil lige høre, om der er nogen der har nogen råd til et fundament til skuret. Skuret er i forlængelse af carporten og integreret med den, men væggen ud mod carporten hviler ikke på et fundament (er bare en gammel bræddevæg). I forbindelse med skur-tuningen er min plan at fjerne den væg og lave et fundament og bygge en skelet-konstruktion som kan isoleres.
Mit 1000$-spørgsmål er, hvilken dybde fundamentet skal have - altså om det er nødvendigt at grave ned til 80-90 cm frostfri dybde, eller om mindre kan gøre det. Det er begrænset hvor meget fundamentet skal bære - det skal kun bære endevæggen. Jeg har i en gds-bog (amerikansk bog oversat til svensk...) set et skur som kun støbes et 20 cm. fundament, men spørgsmålet er om det går i vores klima.

Og i øvrigt - når der alene er tale om stålpladetaget med taglægter og intet andet går jeg ud fra, at spær på 50 x 175 mm bør være fuldt tilstrækkelige når vægten nu er reduceret kraftigt, fordi jeg har droppet undertaget af krydsfinér?
Jeg har i øvrigt fundet nogen T1-mærkede bjælker på 75 x 150 mm til en fornuftig pris - kunne det være et brugbart alternativ til 50 x 175?

Mvh
Rasmus
Du skal altid have dit fundament til bæredygtigt jord eller min. til frostfri dybde (som heromkring er 90cm).
Først og fremmest til bæredygtigt jord, ellers kan det jo ikke bære noget - og min. til frostfri dybde ellers kan du risikerer at det bliver skubbet op af frosten.

Mht. til dine spær skal du ikke bekymre dig så meget om dine egenvægte - det der for alvor betyder noget er sne! Den vil næsten altid være dimensionsgivende (sammen med vind ved større taghældninger). I en ingeniørberegning vil egenvægte typisk blive sat til 0,5 kN/m2 (ca. 500 kg/m2), så om du har krydsfiner på eller ej betyder ikke noget.

Vær iøvrigt opmærksom på om der er nogen steder hvor der kan forekomme sneophobning, evt. mod en tilstødende højere bygning.
Hej Rasmus

Mht. til dybden skal det minimum være til bæredygtige jordlag. De 90 cm frostdybde kan stadig forekomme, men bliver formentlig sjældnere med den klimaudvikling der er p.t. om du vil satse er jo din egen sag.

En ting du som minimum også bør være opmærksom på er dybden for indtrængning af mus og rotter. Den sættes normalt til 60 cm.

Mit eget udhus er sat med fundablokke ned til 60-70 cm på moræneler. Herunder har jeg udstøbt ca. 100 mm pæle ned til ca. 100 cm pr. 1 m rand som er in-situ støbt med fundablokkene. Jeg håber da det lever min tid ud.

Thomas
Annonce
Nu har jeg så fået støbt et fundament "efter reglerne". 90 cm ned, putte ca. 1,3 m3 beton i, sætte fundablokke op som sokkel.
Selvom det var hårdt var det ikke nogen uoverstigelig opgave at støbe. Blandede betonen i en tromleblander, og var gennem arbejdet på knap 5 timer.

Nu vender jeg så lidt tilbage til bjælkespærene, jeg tidligere skrev om. Jeg har fået fat i træ 28 som anbefalet, og fik målt det frie spænd efter, og det er ca. 4,30 meter. Så jeg vil vælge spær på 50 x 200 mm, da træ 28 siger, at de kan klare en fri spændvidde på 5,20 m ift. styrke og 4,25 m. ift. stivhed.

Mit spørgsmål går på det spærtræ man kan købe: Efter at have afsøgt markedet kan jeg se, at spærtræ (T1-sorteret) ofte er høvlet, som gør at målet i praksis hedder 45 x 195 mm - et det i praksis det der går som 50 x 200 mm og som beregningerne er baseret på, eller kan man faktisk få 50 x 200 (og har det nogen praktisk betydning)?

Mvh
Rasmus
Jeg er næsten sikker på det ikke har nogen betydning - med mindre man går i MEGET små sko. Desuden er der formenteligt taget højde for en sikkerhedsmargien i forvejen..
Så mit bud er ingen betydning what so ever..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis