Brugsvand først varmt efter 2 minutter uden cirkulationspumpe

Hvad kan årsagen være til, at der går helt op til 2 minutter inden vi har varmt vand i hanerne, når cirkulationspumpen til brugsvand er slukket? Jeg mener, de fleste har vel slet ikke en pumpe til brugsvand har de? Huset er 156 kvm, fra 1967 og der er ikke specielt langt fra varmtvandsbeholderen til hanerne, så det undrer mig lidt, at det kan gå så langsomt, når mange andre har vand efter en max 10 sekunder uden pumper. Kan rørene være gamle og tilkalkede så der nærmest ikke er noget tryk deri og vandet skal "skubbes" afsted, eller kan dette ikke være en årsag?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo mere tilstoppede dine rør er jo hurtigere har du det varme vand.

Har du fjernvarme eller eget fyr ?.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det er fjernvarme.
Ja så røg teorien med de tilstoppede rør jo. Rygter siger, at hvis man har en cirkulationspumpe i sit system, men har den slukket, vil vandet langsommere blive varmt end hvis man slet ikke havde en cirkulationspumpe. Er der noget i det?
Yep, fordi veksleren ikke kører hele tiden som den gør når du har varme på. Der er lidt responsetid på ventiler.

Der er nogen fjernvarme anlæg der har sådan en sive funktion imellem ind og udløb, dette så vandet altid er varmt inde ved anlægget, men den har hverken du eller jeg.

Men det kolde vand er jo rigtig godt om morgenen ikk'.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det tror jeg ikke min kæreste er helt enig i nej. Jeg er jo nærig så gider ikke bruge pumpen da den koster i strøm og ikke mindst i fjernvarme, da det koster en bondegård i ekstra opvarmning til varmtvandsbeholderen at have den til at cirkulere varmt vand rundt hele tiden. Ved at have den slukket sparer jeg omkring ½ kubikmeter fjernvarmevand i døgnet. Kæresten mener dog ikke at det er sjovt at vaske op i koldt vand eller at vente flere minutter på vandet om morgenen, så en årsag til vores problem med den langsomme opvarming kunne være interessant.
Citat fra Djon

Det tror jeg ikke min kæreste er helt enig i nej. Jeg er jo nærig så gider ikke bruge pumpen da den koster i strøm og ikke mindst i fjernvarme, da det koster en bondegård i ekstra opvarmning til varmtvandsbeholderen at have den til at cirkulere varmt vand rundt hele tiden. Ved at have den slukket sparer jeg omkring ½ kubikmeter fjernvarmevand i døgnet. Kæresten mener dog ikke at det er sjovt at vaske op i koldt vand eller at vente flere minutter på vandet om morgenen, så en årsag til vores problem med den langsomme opvarming kunne være interessant.


Kan du ikke bare slukke for den om aftenen så den ikke kører om natten?

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Annonce
Er der tale om en varmtvandsbeholder i dit system, således som du antyder det i dit sidste indlæg?

Såvidt jeg kan skønne går PeterR i sit svar ud fra, at der er tale om en gennemstrømningsvandvarmer.

For os uden pumpe men med en varmtvandsbeholder er de 10 sekunder, du nævner, nok i underkanten, men tiden afhænger selvfølgelig af hvor meget man skruer op for hanen.
Mere realistisk er det at måle antallet af liter koldt vand, der skal aftappes inden vandet bliver varmt. Prøv at måle dette og sammenlign med rørlængde og -diameter. Er der tale om tykke rør kan de indeholde ret mange liter vand, og de skal jo tømmes inden du får varmt vand i hanen.
Det har også betydning om rørene til det varme vand er isoleret eller støbt i beton (så afkøler betonen røret i nogen tid).
Jo jeg slukker også pumpen om naten nu, men det er ret manuelt og besværligt at skulle derud hver aften og morgen.

Det er en varmtvandsbeholder med fjernvarme.

Når pumpen er slukket, snakker vi bogstaveligt taget mindst 2 minutter inden der kommer varmt vand og det er med fuldt tryk på bruseren eller vandhanen i køkkenet. Det synes jeg bare lyder af enormt lang tid.

Hmm ja man kunne nok mistænke, at rørene ikke er isolerede.

Kunne da være jeg skulle prøve at måle antal liter vand, der kommer ud inden det bliver varmt. Tror dog det kræver mange 10 liters spande :-)
Har varmeveksler og mine rør er sandsynligvis støbt i beton - har flg. "leveringstider" -
køkken - 14 l inden varmt vand (hvis jeg har varmt vand her, så er det selvfølgelig også de andre steder)
bad - 10 liter
bryggers - 3 liter
Har ikke taget tid men 14 l koster 70 øre, så det gør man ikke hele tiden.

Jeg har ikke cirkulation på det varme vand, men det koster vel også en formue? Jeg betaler jo kun når jeg tapper varmt vand (veksleren står i tomgang når der ikke tappes vand) :
Citat fra Djon

Det tror jeg ikke min kæreste er helt enig i nej. Jeg er jo nærig så gider ikke bruge pumpen da den koster i strøm og ikke mindst i fjernvarme, da det koster en bondegård i ekstra opvarmning til varmtvandsbeholderen at have den til at cirkulere varmt vand rundt hele tiden. Ved at have den slukket sparer jeg omkring ½ kubikmeter fjernvarmevand i døgnet. Kæresten mener dog ikke at det er sjovt at vaske op i koldt vand eller at vente flere minutter på vandet om morgenen, så en årsag til vores problem med den langsomme opvarming kunne være interessant.
Går selv og overvejer hvordan en sådan cirkulationspunpe skal implementeres, fx.:

- Man kan sætte pumpen til at aktivere på oplagte tidspunkter i døgnet med en timer, fx. 10 minutter før morgenbadetid/madlavningstid etc.

- Man kunne også (evt. i kombination med do.) sætte en føler på lyset i baderum, så er der varmt 2 minutter efter man har tændt for lyset (tilstrækkeligt når man laver bommelum, men måske lidt i underkanten når man kun laver bimmelim på toilettet ;-)

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis