Brugsvand først varmt efter 2 minutter uden cirkulationspumpe

Hvad kan årsagen være til, at der går helt op til 2 minutter inden vi har varmt vand i hanerne, når cirkulationspumpen til brugsvand er slukket? Jeg mener, de fleste har vel slet ikke en pumpe til brugsvand har de? Huset er 156 kvm, fra 1967 og der er ikke specielt langt fra varmtvandsbeholderen til hanerne, så det undrer mig lidt, at det kan gå så langsomt, når mange andre har vand efter en max 10 sekunder uden pumper. Kan rørene være gamle og tilkalkede så der nærmest ikke er noget tryk deri og vandet skal "skubbes" afsted, eller kan dette ikke være en årsag?
Hvad kan årsagen være til, at der går helt op til... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du har GODT nok dyrt vand i din kommune hvis 14 l koster 70 øre.... Jeg betaler kun ca. 2/3... Men ok... Løsninger skal der jo findes under alle omstændigheder. Men jeg undrer mig mere over dit vandtryk... 14 l på 2 minutter ? det er 7 liter i minuttet, eller ca. 70 dl på 60 sekunder = ca. 1 dl/sekund... Det må jo tage evigheder at trække et bad, eller lave kaffe (!)

Nå men nok om det... Du finder jo nok en løsning på det også.

Hvad med en el varmepatron ? De kan mig bekendt eftermonteres meget nemt, og vil give varmt vand rimeligt hurtigt... Og hvis det kun er de første 14 liter der er problemer med, så skal den jo ikke bruges så meget at det bliver voldsomt dyrt i strøm.

Herudover... Hvilken type rør har du ? Hvis der er tale om gamle, uisolerede kobberrør, så afgiver de jo en masse varme under transporten... Det kan vel svare for nogle grader på et par meter. Men hvis du har ½" rør og du trækker 14 liter før vandet er varmt, så må det da også være nogle lange rørføringer, eller hvad ? Er det ikke noget med ca. 2,5 meter rør pr. liter vand ? Du kunne måske spare nogle penge på at skifte til nyere rør-i-rør installationer. De er også meget mindre følsomme overfor temperaturudsving og varmetab. Plus de behøver ikke så meget isolering, så du kan måske ligefrem spare lidt på varmeregnskabet i det lange løb. Især hvis du ikke BEHØVER så lange rørtræk.
Twist, du har vist fået forvirret et par indlæg sammen. ErikP skriver, at han bruger 14 liter inden vandet er varmt, men ikke, at det tager 2 minutter.
Jeg skriver, at det tager 2 minutter inden vandet er varmt, men har ikke målt hvor mange liter det drejer sig om.

Vil tro, at det er de samme rør som da huset blev bygget i 1967.

TvE: Har også selv ovevejet det med at sætte den til lyset i badeværelset. Men nu har vi to badeværelser, 1 bryggers og 1 køkken, som alle vil have godt af varmt vand indenfor rimelig tid, så den ide har jeg droppet. Jeg er stadig på noget med et monteret uge-ur, som slukker den om dagen på hverdage og så ellers om natten ugen rundt.
Dette indlæg var dog mere spurgt som et hvorfor det overhovedet er sådan, at det tager så længe inden jeg har varmt vand, når pumpen er slukket, for ville da egentligt helst undvære pumpen og spare de penge.
Jeg overdrev måske lidt - det er vist nok 4,5 øre pr. liter vand (14 l = 63 øre) (1 m3 koster 45 kr. inkl. vadafledningsafgiften)--> 1 l =4,5 øre
Citat fra ErikP

Jeg overdrev måske lidt - det er vist nok 4,5 øre pr. liter vand (14 l = 63 øre) (1 m3 koster 45 kr. inkl. vadafledningsafgiften)--> 1 l =4,5 øre

mig bekendt går der ikke 100 l på 1 m3 men 1000, men det kan være nogen andre regler der i 6000

Ved det ikke....
Citat fra bthye

mig bekendt går der ikke 100 l på 1 m3 men 1000, men det kan være nogen andre regler der i 6000
Ved det ikke....


Hmm 4.500 [øre]* / 1.000 [liter]** = 4,5 [øre pr liter]

*)
45 [kr] * 100 [øre/kr]

**) 1 [kbm] = 1.000 [liter]

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Annonce
Jeg har selv cirkulation på det varme vand, selv om rørere er topisoleret, så "tapper" den en 160L vvb på under et døgn i tab.(det bliver temmeligt meget på 1 år)

Man kan få en pumpe med indbygget timer, men hvis du har en pumpe, så er den billige løsning er at købe en timer/ur til 50-200 i den lokale.

Som nævnt kunne en løsning også være at tilslutte pumpen til lyset i badeværelserne, eller endnu bedre hvis du aligevel har et IHC anlæg.

En hurtig vandvarmer under køkkenvasken/badeværelset kunne også være en super ide, og ville formentlig være den billigste og bedste løsning´på sigt.

Mvh

Klaus
Hej bthye

I Kolding kan vi regne men ellers er reglerne de samme!

Er vi enige om at 1 kr = 100 øre?
Er vi enige om at 1m3 = 1000 liter?
Er vi enige om at når det koster 45kr for 1 m3, så koster det 4500 øre pr. m3?
Er vi enige om at 4500 øre / 1000 l = 4,5 øre pr. liter?

Pas på energiforbruget rolleyes

Erik
Ja det er rigtigt jeg har læst forkert, det må du meget undskylde, jeg troede der stod 4,5 kr men det var i øre... det er jeg ked af...

venlig hilsen

BThye
Der skal være plads til at lave fejl eller skrive noget dumt og der må også drilles lidt og derefter er alt glemt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis