Er sandfang nødvendig ved drænrør med fiberdug?

Skal lave dræn om kælderen på et tidspunkt. Planen er at slutte det på kloakken og kan forstå at man normalt laver et sandfang inden tilslutningen. Men er der noget behov for det eller er det et lovkrav. Jeg forestiller mig at bruge drænrør med fiberdug uden på og en prop i enderne.

mvh Hans
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du skal have det tilsluttet kloakken så skal du have en kloakmester på. Eller til at gøre det,- der skal ikke sidde en kloakmester på tilslutningen ; o)
Ellers skal du grave en faskine ned og tilslutte det til den. Det må du gerne selv.
Mht sandfang... jeg har ikke et på mit omfangsdræn. Jeg har både fiberdug på røret plus ekstra dug jeg lagde rundt om ved nedgravningen... Om jeg kommer til at betale for det senere,- Det ved jeg ikke, men håber da det bedste. Ellers har jeg lavet det sadan at der er tilgang til drænrøret i hver ende af det, så jeg evt kan spule det igennem.

mvh jan
Hej Jan,

Er dit dræn, uden sandfang, tilsluttet kloakken?

Jeg er lidt usikker med faskineløsningen, da jeg skal et godt stykke ned for at dræne kælder, men har oplever at jeg ikke skal grave dybt for at finde vand. Jeg er bange for at faskinen kommer til at stå i vand konstant, hvis den skal så langt ned at den kan dræne.

mvh Hans
Jeg har en brønd der ikke bliver brugt, så den kunne jeg også lede ud i, men igen er jeg bange for at vandet der står for højt ind i mellem.
Hvad så med at sætte en automatisk dykpumpe i (pris fra ca. 300 kr), som kan løfte vandet op til kloakniveau?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Niveauet er ikke noget problem, hvis jeg kobler det til kloakken. Der er afløb i kælderen, så det må være under. Det var hvis jeg skulle lede det i en faskine, jeg var bekymret for niveauet og derfor jeg ville lede det i kloakken.

mvh Hans
Annonce
Hvis det skal være lovlig, har jeg hørt der er kommet nogle nye regler, som handler om der skal være en brønd ved hver 90 gr. bøjning, altså hved hver hjørne af huset.

Men prøv at søg her i forumet, så tror jeg det kommer frem.
Hej

Nej mit dræn er tilsluttet den faskine jeg har gravet ned. Jeg gravede et ret stort hul, på et lavere niveau end drænet. Lagde fiberdug i, fyldte en masse sten i og fiberdug om det hele. Heri løber drænet så ud i. Man kan også købe en faskine man kan grave ned. Koster vist omkring 500 kr mener jeg.

Mht tilslutning til brønden, så ville jeg nok passe på med det, af samme grund som du skriver. Ellers skulle du have en dykpumpe fra brønden, der så pumper over i din kloak , når vandet kommer op i drænrørs-højde. Om det er lovligt tør jeg ikke at sige.
Med tilslutningen til kloakken, ville jeg nok rådfører mig med en kloakmester.. Vandet kan vel også stå op i kloakken og løbe ud i dit dræn..? Hvis du er rigtig uheldig. Og så tror jeg først at det bliver rigtig træls, som vi plejer at sige i jylland. Jeg ved ikke om man sætter en form for ventil på sådan en tilslutning...

Prøv evt søgefunktionen herinde. Emnet har været oppe en del gange


mvh jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis