Sikring af fundament tæt på lille skrænt.

Hejsa.

Jeg vil gerne gøre min garage lidt større.
Det er en muret garage som skal gøres længere og bredere, således at den kommer til at dække det areal der lige nu er træskur, værksted og bar grund. Men hvor tæt kan jeg komme på den skrænt der afslutter min grund, og hvordan sikrer jeg at det hele ikke skrider?
Andre input omkring garagebygning er også velkomne.


Her lige en profil og en plan-tegning.



Med venlig hilsen Lasse
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa.


Vær nu søde.

Lasse
Jeps jeg er vidst lidt en klumpdumpe til det med billeder, men nu tror jeg de kom på.

Mvh Lasse
Mon ikke du skal have støbt en støttemur der kan holde på den nederste meter af jorden. Meget afhænger jo af jordtype, er det et tørt eller fugtigt område osv. Men en generel tommelfingerregel siger et eller andet om at det ikke må være stejlere end 45 grader hvis det skal hold sig selv. Og så skal det vist også beplantes for at være sikker på det kan holde.

Men noget helt andet er at din bygning så bliver meget høj. der er jo en del omkring byggelinier. Enm af dem er noget der ligner 2,5 meter lodret op i skel, herfra opad i 45 grader. Og den kommer din bygning klart indenfor.

Så mon ikke den føraste afklaring skal ske med naboen omkring hvad han/hun siger? Det kan give en masse skygge og mindre lys osv. Herefter en tur omkring teknisk forvaltning. De vil sikkert kunne råde dig yderligere.

MVH Njord
Under indtryk af disse for land så regnfulde tider og fremtid, ville jeg i dit sted sørge for grundig dræning og bortledning af vand, hvis der er den mindste tvivl om skræntens stabilitet.
Er det en naturlig skrænt er den langt mere stabil end en opfyldt.

Men ellers er det en god ide med en stor garage/værksted.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hejsa.

Vi bor 200 meter fra stranden, så jorden er forholdsvis sandet, og vand suser ned igennem. Jeg har endnu ikke her i sommer oplevet en vandpyt på jorden, da det forsvinder så hurtigt.

Ang. fundament overvejede jeg om man ikke blot langs skrænten kunne grave ned til skræntens jordniveau (ca 2m dybt) og støbe derfra. Så kan det vel ikke rigtig skride, og det er kun en strækning på ganske få meter der skal ligge på kanten af skrænten.

Ang. naboer er det cykelsti og en stor vej, men det er der selvfølgelig også regler for.


Med venlig hislen

Lasse
Med vejen som "nabo" er det vel kommunen du skal snakke med under alle omstændigheder....

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis