Skibsdæk - klistrede fuger.

Jeg har netop lavet et såkaldt skibsdæk, hvor fremgangsmåden var som følgende:

1) Afhøvling og finslibning af gulv.

2) Overfræsning - 6mm.

3) Fugning med Bostiks Hybrid fuge (fik den anbefalet af medarbejder i byggemarked).

4) 3*Larkering af gulv (og mellemslibning).

MEN så kommer problemet. Fugerne er stadig meget klistret.

Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe dette ?
Talkum er jeg lidt nervørs for af hensyn til farven i mine fuger.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Du skriver ikke noget om hvilken Bostik hybrid du brugte. Var det 2620 eller 2640?

Huskede du at prime træet inden du lagde fugen?

Huskede du at hærdningstiden er op mod 14 dage?

Hvilken lak brugte du?

Mvh
ThomasB
Jeg har anvendt en Bostik Hybridfuge med nr. 2640 FC.

Ifølge producenten er der en gennemhærdningstid på 3mm/døgn. Jeg har 6 mm, og ventede 3 dage før jeg gav gulvet Flügger skibslak, der også er ca. 1-2 døgn om, at være gennemhærdet.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af kurtholst (den 25-07-2001).]
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.

Ja, det er desværre et tilbagevendende problem..
Fuger og skibslak duer ikke sammen.

På min gamle båd lakerede jeg roret, og der var en gummifuge som ikke ville tørre ordentligt. Da den endeligt var blevet tør (efter 1½ måned), så begyndte lakken at sprække/skalle af ved fugen, nok pga. elasticiteten i fugen og stivheden i lakken.

Jeg ved ikke om det hjælper, men måske skulle du tage en hårtørrer og varme lidt af fugen op og se om det tørrer..

Alternativt kan du godt komme talkum på din fuge, og egentligt tror jeg ikke at der sker noget ved det, det vil med tiden (og gulvvask) blive slidt af. Mon ikke der går en 14 dagestid før man ikke kan se talkummen??

En anden gang så prøv først et sted hvor det ikke kan ses, hvis det går galt som det nu har gjort.

Og så skal du huske at det ikke er godt at lægge gulv om sommeren, da gulvet er udvidet meget pga. den fugtige luft. Du kan godt risikere, at fugerne sprækker til vinter.

--
En jeg kender nede fra havnen, skulle lave en glasfiber reparation på fribordet af hans båd.

Han smurte et lag epoxy på, og så et lag måtter...et lag epoxy til og så en gang måtter...til sidst, en gang epoxy og så et lagt måtter...

Dagen efter kom han derned og opdagede til sin store overraskelse af det slet ikke var tørt..

Han kom hen til mig og spurgte hvad der kunne være galt..
Der stod han med epoxy dåsen i hånden, på siden af dåsen var der klistret en lille beholder på....gæt hvad der var i den lille beholder....... HÆRDER!! Han havde slet ikke kommet hærder i epoxy'en..Han måtte pille hele molevitten ned igen og starte helt forfra..

Jeg kender en anden historie om en som lakerede sit gulv, men ikke havde omrørt dåsen ordentligt...de eneste sted lakken ville tørre, var der hvor der var klumper.

Mvh
ThomasB
Jeg er lidt overrasket over, at skibslak og hybrid fuger ikke er forenelige. Specielt da Flüggers malermaster netop anbefalede denne lak til mit "skibsdæk".
-> ThomasBa, hvis det er noget du kan dokumentere, så vil jeg gerne have det, da jeg skal bruge det i en dialog med Flügger.
Det er ikke kun hybrid fuge, det er også silicone baseret fuge.
Jeg har sågar prøvet med limpistol-lim, og der vil lakken heller ikke tørre.

Sjovt nok, så vil lakken godt tørre ovenpå skruer, så det må være noget i fugemassen, der gør at lakken ikke ånder eller sådan noget.

Jeg skal tale med en bådbygger fra havnen, og så skal du få et svar hurtigst muligt.

Mvh
ThomasB
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også