US pumpe 120V - 230V hvordan?

Jeg har en lille afløbspumpe pumpe, der sidder i en WOODS affugter, den er bygget til 115 60 HZ 1,5A og 1 fase

Kan man sætte en modstand foran, så når man tilslutter pumpen 230V at pumpen kun for de ca. 115V, og hvor stor skal denne være?

Jeg kunne ikke forestille mig at det behøver være så præcist, da der på pumpen står 115 volt, og på motoren 130V

Afløbspumpen kører kun i ca. 30 sek ad gangen, og med ca. 1 times interval

Mvh

Klaus
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du ikke.

Hvis du sætter en modstand ind, så skal den være på mindst lige så mange W som motoren !

Selv om modstanden kan klare det, så vil motoren sikkert ikke holde til det.

Jeg har haft en trafo til 60HZ.... Den blev varm !!! selv om den ikke var belastet.
Nej, en modstand foran vil være den dårlig løsning. For at det skulle virke, skal der afsættes ca. lige så meget effekt i modstanden, som i pumpen og den skal kunne holde til det. Spændingen på pumpen vil svinge med belastningen. Den vil være høj, når den er ubelastet og lav når den er belastet.
Du kan bruge en transformer fra 230V til 120V, men der kommer har du stadig 50 Hz og ikke 60 Hz. Det betyder at den kører langsommere og at der afsættes mere effekt der bliver til varme i pumpen. Men det er muligvis ok.

Den rigtige løsning er en spændings og frekvens regulator (VLT hvis det er fra Danfoss) Men så skal du nok undersøge om du ikke kan få pumpen i 230V/50Hz i stedet, da det nok er langt billigere.

mvh Hans
Tak for jeres hurtige svar!

Problemet er løst - pumpen er brændt sammen!!

Det viser sig at affugteren var monteret med en forkert pumpe, så den ryger lige retur til producenten.

Mvh

Klaus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis