Billig GV system - 3 kredse... vandvarmer

hej alle,
Jeg er ved at lave et sommerhus på 80kvm. Gulvvarmen skal bestå af 20x2 pex i 4 kredse... Jeg har allerede selve cirkulationspumpen,, men ingen shunt.
Hvad vil i foreslå at købe i såfald jeg vil have en billig løsning, hvor jeg styrer temp ved at skrue manuelt på.

Jeg har tænkt mig at sætte en 15l el vandvarmer som varmekilde.. jeg har kun et genveks (nilan vgu 250) som ikke kan sættes spiral i =(.. derfor må jeg bruge en vandvarmer..

forslag?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Overvej solvarme der kommer vist nok tilskud til det igen lige nu koster et anlæg ca 15000 kr alt inkl. til varmt brugsvand og rumvarme et gulvvarme kreds kræver kun en temp. på 28 gr ca. perfekt til solvarme . Det vil tjene sigselv ind iløbet af 3-5 år iforhold til el og være gratis de næste 30
Hej Milan,

du kan godt bruge en 15L vvb til opvarmning af dit gulvvarme, men da du skal op på min 6 kw for at opvarme 80 m2. så kan du godt skyde den tanke ud af hovedet, en 15 L vvb fås nemlig ikke med 6 kw varmelægeme.

Løsningen med en el - unit vil være perfekt for dig, her kan du nemlig benytte din eksisterende pumpe, og du behøver IKKE at investere i en shunt, det er bare at tilslutte den direkte til din gulvvarmefordeler.

En billig (men god) 3 fordeler kan fås til ca. 1.200, så du vil med en metro el-unit og en fordeler være kørende for godt 5.000, jeg tror ikke du kan gøre det meget billigere (hvis det da også skal virke smile )

Løsningen med solvarmen er både og, du kan ikke undvære et varmelægeme i dit system, da du IKKE kan køre på solvarmen i vintermånederne, (og det er jo der du har brug for varmen), desuden mener jeg at sidst du fik tilskud til solvarme krævede de at anlæget blev opstillet af en proff, og så kan du ikke få det anlæg til 15.000, så er vi oppe på over det dobbelte.

Venlig hilsen

Klaus
hej, tak for jeres svar.

jeg er ikke int. i solvvarme pt. ihverfald ikke til gulvvarmesystemet.

spotvvs, jeg har købt et komplet megatherm gulvvarmefordeler med shunt og hele molevitten.. ((mener vidst nok jeg købte det hos dig.. ))..

kunne jeg ikke koble ovenstående til en el-vvb,, nok ikke en lille 15L men måske større.. 60L måske?,, altså,, vandet bliver jo varmt med tiden selvom det kun er 3KW... vandet cirkuler jo rundt hele tiden... ikke!?
Hej Milan,

Problemet er ikke antal liter i vvb. men hvor mange kw den yder, du kan ikke nøjes med 3 kw til at opvarme 80 m2. Det er ikke muligt sad

Jeg mener at man plejer at sige at du skal bruge 100 watt / m2, dvs. du faktisk skal bruge 8kw. (hvis det er godt isoleret kan du formentlig nøjes med lidt mindre)

Alt mindre end 6 kw, vil ikke være nok

Venlig hilsen

Klaus
det skal siges jeg også har et nilan vgu 250,, men desværre uden spiral-modellen... så den kører kun brugsvand.
Ja, den el-unit jeg har linket til !!

Det vil ikke være nemt at finde en ca. 60 L vvb med min 6 kw varmelægeme, og den vil i så fald være dyere end en el-unit sad

Venlig hilsen

Klaus
hvilke el-unit mener du?... kunne du sende mig et link tak.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis