Mug på tapetet. What to do ???

Hej.
Jeg har fået et lille problem i soveværelset, hvor der (som I kan se på billedet) er opstået nogle mug-pletter på væggen. Det skal siges, at jeg for ca. 4 måneder siden har repereret væggen hvor der flere steder var store holder hvor pudset var faldet af. Det er så blevet pudset op igen og har fået lov til at tørre en uge inden jeg tapetserede og malede. Jeg har så netop fundet frem til årsagen til de grønne pletter : På den anden side af væggen sidder varmvandsbeholderen, som har stået og dryppet ned på gulvet, hvor vandet så er trukket ind i væggen ved en fuge nede ved gulvet.

Så kommer spørgsmålet så :

Er det nok at stoppe årsagen til fugten (dvs. sørge for at varmvandsbeholderen ikke drypper mere) og så selvfølgelig få sat en varmblæser eller lignende op, der hvor vandet er trukket ind ?
Eller skal jeg også hive fodliste og tapet af inde i soveværelset og lade væggen tørre i en uge eller to. confused

Det kan være der er nogen, der måske mener, jeg skal noget helt tredie...

Håber på lidt hjælp.sad

mug.JPG
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv med en affugter!

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Det du ser er skimmel svamp og er direkte farligt for luftvejene så før du rører ved det elle tører det ud skal i UD af soveværelset. Det er rigtigt at en affugter er langt det bedste men før du gør noget som helst andet smører du vand med atamon JA DET ER RIGTIGT DET ER ET ALM KONSERVERINGSMIDDEL TIL MAD. CA 2 Litter vand og en stor flaske atamon blandes sprøjtes med blomsterforstøver eller fordeles på anden smart måde på vægen brug det hele på pletterne og ca 50 cm rundt om pletterne på begge sider af vægen og lad det trænge ind. Mens det stadigvæk er fugtigt fjerner du fodliste og al tapet( bortskaf det) og gentager behandlingen på den bare mur. OG FØRST NU BEGYNDER DU AT TØRRE VÆGEN DET ENESTE RIGTIGE ER EN AFFUGTER OG MASSER AF VARME.
Det er vigtigt at du gør det i nævnte rækkefølge fordi svampesporene vil flyve rundt i luften når de er tørre og det er det der medfører rissiko for diverse luftvejslidelser.
Mail til mig hvis du vil snakke på [email protected]

MVH Erik Amdi
Tak for hjælpen Erik.

Hvor længe går der så før vi må sove i soveværelset igen ???
Når du er færdig med at tapetsere og male og det hele er fugtfrit.
Hej jeg kom til at se at det er en almue (ældre fodliste) du har den skal du også sørge for at behandle med atamon.
Selvfølgelig kan det være en forsikringssag det er op til dig selv at vudere. Når du kender årsagen til problemet og den er stoppet kan man selv vudere om det er umagen værd at henvende sig til forsikringen. ( er der en selvrissiko) men er der vedblivende problemer med fugt er det helt klart et forsikringsspørgsmål.

Forsikringens skadeservice er normalt behjælpeligt med affugtere men det kan være afhængigt af forsikringsselskabet.
Tror ikke jeg vil gøre det store ved det rent forsikringsmæssigt. Jeg har jo fundet årsagen til, at der kom fugt og fået afrettet fejlen. Tror ikke der kommer fugt der igen.

Endnu engang tak for hjælpen Erik. biggrin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også