Montering af kantsten ved fliser med 20 cms niveauforskel op til græsset

Jeg skal til at lægge havefliser i baghaven (de gamle der lå som vinden blæste udskiftes), men mangler at finde ud af hvordan jeg pænest (og ikke urimeligt dyrt) får lavet en pæn overgang til græsplænen, som desværre ligger ca. 20 cm over flisernes overflade.

Jeg har set, at man kan købe granit-kantsten i højden 30 cm, men er det tilstrækkeligt, at de "kun" rager 3-5 cm under fliserne (der ligeledes er 5 cm tykke)?
Hvordan skal man sikre at det hele ikke skrider - det er vist noget med jordfugtig beton, men hvor meget er tilstrækkeligt, når det nu IKKE er en kantsten biler påkører, men blot en baghave hvor der kun kommer få fodgængere ;-)

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal igang med at lave næsten præcis det samme og jeg har tænkt mig at gøre følgende:

grave en rende langs kanten, fylde beton i (ca. 8-10 cm) og så sætte mine brosten i det.

Da mine brosten ikke er højere end ca. 15 cm murer jeg et lag mere på.

Når dette er gjort laver jeg en forskaldning på bagsiden af brostenene(ud mod græsset) og støber imellem brostenene og forskaldningen, også her ca. 8-10 cm og holder mig et stykke under toppen af brostenen, så jeg kan føre græsset helt ud til brostenen uden at se betonen.

Jeg kunne forestille mig at du kunne gøre lidt det samme, dvs. sætte dine kantsten i beton, og efterfølgende støbe lidt op langs bagsiden(5-10 cm) bare nok til du har fat i kantstenen med betonen.

Mvh

Klaus
Skrevet af www.spotvvs.dk den 29-08-2007 20:39
Jeg skal igang med at lave næsten præcis det samme og jeg har tænkt mig at gøre følgende:

grave en rende langs kanten, fylde beton i (ca. 8-10 cm) og så sætte mine brosten i det.

Da mine brosten ikke er højere end ca. 15 cm murer jeg et lag mere på.

Når dette er gjort laver jeg en forskaldning på bagsiden af brostenene(ud mod græsset) og støber imellem brostenene og forskaldningen, også her ca. 8-10 cm og holder mig et stykke under toppen af brostenen, så jeg kan føre græsset helt ud til brostenen uden at se betonen.

Jeg kunne forestille mig at du kunne gøre lidt det samme, dvs. sætte dine kantsten i beton, og efterfølgende støbe lidt op langs bagsiden(5-10 cm) bare nok til du har fat i kantstenen med betonen.

Mvh

Klaus

Hej Klaus..

Skal ligeledes i gang med lignende projekt, hvilken forholdsregler er der når man skal fylde kanterne op med beton ? Hæfter det godt nok i jord ? Og hvilken blanding bruger du forholdsmæssigt ?

mvh.

mvh.

CFDJ.

Hej Carsten,

 

Jeg har brugt FIX IT cement fra Jem og Fusk og brugt en blanding der hedder 1:3 (en del cement og 3 dele murergrus 0-4) Jeg ved godt at det er en hæftig blanding, men jeg ville godt have fugerne lysere, og det bliver de jo når man laver en kraftig blanding.

Jeg har som sagt støbt en lille rende på 8-10 cm, ladet denne stå og sætte sig, og derefter sat mine brosten i lidt fugtig beton.

efter det har tørret har jeg fuget mine brosten, dette gøres nemmest med en spandeske, samt en gul svamp. Jeg har først vandet brostenene godt, derefter har jeg kommet beton i mellem brostenene, og til sidst har jeg tørret af med svampen. Du skal tage et lille stykke af gangen 2-3 meter, og tørre fugerne, skylle svampen og tørre igen (og igen, og igen osv. osv.) Det er super kedeligt, og det tager tid at vaske stenene pæne og få fugerne flotte

Jeg skal lige se om jeg kan tage et billede så du an se resultatet

Venlig hilsen

Klaus

Det er normalt lettest at sætte en kant med tør beton i stedet for jordfugtig. Til en kant som den nævnte er en blanding 1:10 af cement og betonmix med max. 16 mm sten rigeligt stærk. Den jordfugtige beton man bestiller fra betonværket er ganske vist 1:3 eller 1:4, men den er beregnet til kantsten i en rundkørsel. Hilsen Aksel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis