Huntonit undertag - hvordan gør man ved gavlen?

Hej alle,

Jeg skal lægge nyt tegltag, og i den forbindelse forhøjer jeg spærene ca. 15 cm for at skabe plads til mere isolering.

Jeg vil bruge huntonit plader som undertag, men er i tvivl om detaljen ved gavlen.

På importørens hjemmeside kan jeg kun finde denne mildest talt ubrugelige tegning:

det_1_6.jpg

Mit hus er traditionelt muret, fra ca. 1910. Sidste spær er ca 5 cm fra indersiden af gavlen (en-stens væg)

Gavlen skal vel hæves ca 15 cm ligesom spærene - gør man det ved at fjerne de eksiterende skråt afskårne mursten, og bygge op på ny med en hulens masse mursten som også skal skæres på skrå (håber I forstår..), eller kan man lægge mursten på skrå op ad den eksisterende skrå gavl?

Eller er det en ide at støbe en forhøjning på stedet i stiv beton? Eller at lave en inddækning i trykimprægneret træ? Detaljen bliver jo skjult bag udhænget, så det er ikke udseendet der behøver at afgøre metodevalget...

Et sidespørgsmål er også hvordan man fastgør huntonitten til gavlen, og hvordan man tætner mellem den og gavlen. Det er vel mest for vind, der skal tætnes. Taget skal være ventileret, men det behøver jo ikke ligefrem storme ind fra gavlen...

Håber, at nogen har tid og lyst til at hjælpe.

På forhånd tak.

/Pil
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis stenene ellers er skåret pænt af, kan det sagtens lade sig gøre at mure op ovenpå, tænk bare på de huse som har muret gesims.

Undertaget kan du vel nøjes med at fuge til gavlen, for det skal vel med helt ud i udhænget?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis