hjææælp jeg skal lave en bryllupskage til min svigerinde

hej alle sammen.
Jeg står i lidt af et problem, for jeg har lovet at lave min svigerindes bryllupskage.
Den skal være i 3 etager, og hun siger den maks må koste 2500 kr.... confused hvad gør jeg??? For har ellers fundet en god opskrift, med jordbær og bananer men den bliver alt for dyr. Så jeg kan ikke lave den.
Er der nogen herinde der kan hjælpe mig med en god opskrift?
Der koster under 2500 at lave den, skal være til 30-35 prs...
Jeg er helt lost confused confused



men det er ikke det eneste jeg leder efter en dejlig let jordbærcreame opskrift



er der nogle der kan hjælpe mig???
Brylluppet er om 2 måneder...........



Mange tak på forhånd
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sakset på nettet - billederne er fra vore eget bryllup.

Bettys Berømte Bryllupskage
(opskriften er til 3 etager – ca. til 60 personer)

Jeg (Brandmanden) lavede vores kage for 6 år siden - og dette uden særlige forudsætninger. Som jeg husker det slap vi afsted med en kage der kostede ca. 750,- og lignede en million.

LAGKAGEBUNDE (Hver portion er til 2 bunde)
Øverste kage: 2 æg, 50 g flormelis, 30 g hvedemel, 30 g majsstivelse, ½ tsk. bagepulver
Mellemste kage: 4 æg, 100 g flormelis, 65 g hvedemel, 65 g majsstivelse, 1 tsk. bagepulver
Nederste kage: 6 æg, 150 g flormelis, 100 g hvedemel, 100 g majsstivelse, 1½ tsk. bagepulver

Fremgangsmåde:
Det er bedst at lave en portion dej ad gangen. Så er det mere overskueligt.
Skil æggene, så hviderne er for sig selv og blommerne er for sig selv.
Pisk æggehviderne stive i en ren og tør skål. Pisk derefter i en anden skål
æggeblommer med flormelis, til massen er lys og luftig - pisk ca. 5 minutter
med en elpisker. Bland hvedemel, majsstivelse og bagepulver sammen, og pisk
det hurtigt i æggemassen. Pisk evt. 3 spsk. æggehvide i dejen med elpisker,
inden resten af hviderne vendes forsigtigt i massen, så dejen bliver luftig.

Tag et stort stykke bagepapir og smør det lidt med fedtstof. Bagepapiret kan
ligge på en bageplade eller i en bradepande. Fordel halvdelen af dejen på
bagepapiret (det er et meget tyndt lag, men det hæver i ovnen). Dejen skal bredes så meget ud på bagepapiret, at bunden vil kunne dække ”platformen” til bryllupskage-stativet. Bag bunden i ca. 10 min. ved 225 grader i en forvarmet ovn. Hold øje med bunden og bliver den for mørk, kan der lægges staniol over. Lad bunden køle af, før bagepapiret fjernes. Fordel herefter den sidste halvdelen af dejen på et nyt stykke bagepapir, og følg ovennævnte vejledning.

CHOKOLADEKAGEBUND
Øverste kage: 2 æg, ½ dl sukker, 75 g smeltet, mørk chokolade, 0,75 dl mel,
0,25 dl majsstivelse, ½ tsk. bagepulver, 15 g smeltet smør, 0,25 dl vand
Mellemste kage: 4 æg, 1 dl sukker, 150 g smeltet, mørk chokolade, 1½ dl mel,
½ dl majsstivelse, 1 tsk. bagepulver, 25 g smeltet smør, ½ dl vand
Nederste kage: 6 æg, 1½ dl sukker, 225 g smeltet, mørk chokolade, 2,25 dl mel, 0,75 dl majsstivelse, 1½ tsk. bagepulver, 35 g smeltet smør, 0,75 dl vand

Fremgangsmåde: Det er bedst at lave en portion dej ad gangen. Så er det mere overskueligt.
Skil æggene, så hviderne er for sig selv og blommerne er for sig selv. Pisk æggehviderne stive i en ren og tør skål. Pisk derefter i en anden skål æggeblommer med sukker, til massen er lys og luftig - pisk ca. 5 minutter med en elpisker. Smelt chokoladen over et vandbad eller i microovnen, afkøl den lidt og pisk den i æggemassen. Sigt mel, majsstivelse og bagepulver og vend det i dejen sammen med vand og smør. Pisk evt. 3 spsk. æggehvide i dejen med elpisker, inden resten af hviderne vendes forsigtigt i massen, så dejen bliver luftig.

Tag et stort stykke bagepapir og smør det lidt med fedtstof. Bagepapiret kan ligge på en bageplade eller i en bradepande (det er et meget tyndt lag, men det hæver i ovnen). Dejen skal bredes så meget ud på bagepapiret, at bunden vil kunne dække ”platformen” til bryllupskagestativet. Bag bunden i ca. 35 - 40 min. ved 180 grader i en forvarmet ovn til kagen føles fast. Hold øje med bunden - den kan godt være færdig før tid alt efter hvilken ovn der bruges. Lad bunden køle af, før bagepapiret fjernes.

Føler man for det, kan man godt bruge mere end 150 g mørk chokolade.

OBS! Alle bundene kan laves i forvejen og fryses ned! Skal tøs’ op ved stuetemperatur.

HINDBÆRMOUSSE
- der er rigeligt til alle 3 kager
500 g dybfrosne hindbær, 2 spsk. Sukker, Kornene fra 1 hel vanilliestang,
4 dl youghurt naturel, ½ - 1 liter piskefløde

Fremgangsmåde: Bærrene optøes og moses ud med sukker og vanille. Yoghurten vendes i hindbærrene og til sidst vendes det hele med den stivpiskede fløde.

Stil moussen koldt 1 times tid.

Tip! Hindbærrene kan erstattes med brombær, solbær el. lign. Evt. jordbær, men de er mere ”våde” end hindbær, så de skal ”drænes” godt for vand, og så skal der bruges mere pisket fløde.

OBS! Moussen kan fryses, og tøs’ op ved stuetemp. Piskes evt. med lidt mere flødeskum
(en kvart eller en halv liter piskefløde – Det er en vurderingssag).

TOBLERONECREME
600 – 800 g toblerone, ½ - 1 liter piskefløde

Fremgangsmåde: Smelt Tobleronen over vandbad eller i micro-ovnen. Pisk piskefløden stiv. Når Tobleronen er kølet ned, vendes den forsigtigt med flødeskummet. Der kan bruges mere eller mindre piskefløde, alt efter hvordan man ønsker cremen.

Tip! Tobleronen kan evt. erstattes med hvid chokolade, mørk eller lys chokolade.
Alt efter smag, kan der eksperimenteres med mintchokolade eller chokolade med ”knas”.
Det smager også lækkert, at supplere tobleronen med 500 g nougat.

OBS! Moussen kan fryses, og tøs’ op ved stuetemp. Piskes evt. med lidt mere flødeskum (en kvart liter piskefløde, måske en anelse mere – Det er en vurderingssag).

DEN NEMME SMØRCREME
625 g sukker, 2½ dl vand, 1250 g usaltet, blødt smør, Evt. lidt smagsstof.
Kog sukker og vand til en lage, og afkøl denne til stuetemperatur. Pisk smøret luftigt og tilsæt lagen lidt efter lidt. Tilsæt evt. smag (Citronsaft/skal, appelsin, essens eller lign.)

OBS! Smørcremen kan fryses, og tøs’ op ved stuetemp.

MASSE TIL 'BOMBER'
1 dl pastauriserede æggehvide piskes stift og vendes med ca. 500 g flormelis.
Massen bliver ligesom alm. glasur, men den stivner på en anden måde når den tørrer.
Når 'bomberne' skal laves, gøres det som følger: Lav et lille kræmmerhus ud af
mellemlægningspapir (klister det godt til med klistrebånd, så det bliver nemmere at holde på). Sørg for at hullet hvor massen skal ud, er på størrelse med svovlet på en tændstik Fyld herefter ca. 2 tsk. masse i kræmmerhuset, og luk det. Nu er kræmmerhuset lige til at presse små ”bomber” ud af. Øv dig evt. på et stykke papir først. Der skal laves adskillige kræmmerhus til en hel bryllupskage, for det kan ikke nytte noget, at prøve at genfylde et kræmmerhus der allerede er brugt. Det er noget værre ”nas” at arbejde med, så start hele tiden på et nyt kræmmerhus.


Andre ingredienser
Der skal desuden bruges:
Ca. 30 – 40 marcipanroser (alt efter hvordan kagen skal pyntes)
- hvis du laver roserne selv svarer det til ca. 500 g marcipan
Ca. 60 – 70 marcipanblade (igen alt efter hvordan kagen skal pyntes)
– hvis du laver bladene selv svarer det til ca. 200 g marcipan
Der skal bruges 3 store marcipanlåg min. 3 mm tykke. (størrelsen afhænger af
”platformene” til bryllupskagestativet)
Diverse pynt til kagen, f.eks. silkebånd, marcipanduer- eller hjerter
og selvfølgelig en topfigur.

Så skal bryllupskagen lægges sammen!


Næste indlæg

Mvh.

René

Tidsplan
(udgangspunktet er, at bryllupskagen skal være færdig dagen før
Lørdag, Søndag og Mandag: Lave marcipanroser og blade
Tip! Form bladene til roserne og til bladene i en lille plastikpose liggende på bordet.
Så kan man få kanterne helt tynde uden at det går i stykker.

Tirsdag: Bag chokoladebundene og opbevar dem i lufttætte beholdere
(hvis de har været frosset ned, skal de tøes op ved stuetemperatur)

Onsdag: Bag de hvide bunde og opbevar dem i lufttætte beholdere
(hvis de har været frosset ned, skal de tøes op ved stuetemperatur)

Torsdag: 1. Lave hindbærmoussen og Tobleronecremen.
2. Udstik alle bundene, så de passer lige til ”platformene” til bryllupskagestativet.
3. Læg chokoladebunden i ”udstikker-ringen” på ”platformen”. Ovenpå chokoladebunden lægges et tykt lag hindbærmousse, og derefter lægges en alm. bund. Herpå lægges et lag Tobleronecreme og til sidst lægges den sidste bund på. Alle 3 kage overdækkes og stilles koldt, gerne i køleskabet (hvis de kan være der). Det er vigtigt at de står koldt, så moussen kan stivne.
Brandmandens kage undervejs:
Kagen_uden_pynt.jpg
Jeg syntes det er nemmest at "male" blade og roser efter de er formet, man kan evt. give dem lidt farve inden og så friske op med frugtfarve når de er lavet.
Fredag: Fjern ”udstikker-ringene”. Alle 3 kager dækkes med et lag smørcreme,
så farverne på kagen dækkes. Derefter dækkes hver kage med marcipan
(se vejledningen til pålægning af marcipan).

Pynt kagen med marcipanroser, blade o.s.v. – HUSK NU, at lægge pynten ens på alle 3 kager.
Hvis stativet kan fragtes samlet, så saml stativet med kagerne først, og pynt kagerne når stativet er samlet. Det er nemmest, at gøre kagerne ens på den måde.

Lav til sidst små ”bomber” hele vejen rundt om kage, der hvor marcipanen slutter, så kanten ikke kan ses. De må ikke være for store. Husk at lægge dem tæt, så ser det pænest ud.

Brandmandens prøvekage:
Ekstra_kagen.jpg
- - -

NYD nu din kreation, og dæk hele bryllupskagen forsigtigt med madfilm, og stil kagen koldt, MEN IKKE I KØLESKABET! Hvis der ikke er andre mulighed for at opbevare kagen i køleskabet, skal kagen dækkes meget, meget godt til med plastik, så går det nok.

Udstikkerringe
Hvis du ikke har udstikkerringe, så kan du lave en hjemmelavet version med pap og sølvpapir
eller bagepapir. Dette gøres således:

Når kagerne skal lægges sammen, lægger du de nederste bunde på "platformene" på bryllupskage stativet, og så laver du 3 lange (de skal være så lange de kan nå hele vejen rundt om bundene, og være ca. 17 cm brede) stykker pap, som du folder sølvpapir eller bagepapir om, så pap ikke ligger direkte op imod kagen. Så sætter du chokoladebundene på hver deres "platforme", og så folder i pappet rundt om bundene, så pappet står op fra bunden som et "rør", og så klistre du enderne sammen med klisterbånde. Husk at bunden skal være helt "omsluttet" af pappet, men der må hellere være en lille "revne" mellem pap og bund end at pappet bøjer bunden. Så begynder du at fylde hindbærmousse ned i rørene, derefter en bund o.s.v. Til sidst presser du let på den øverste bund så kagen bliver så lige som muligt.

Sådan lægges marcipanen på bryllupskagerne:
Marcipanen rulles ud, så der er min. 10 cm for meget hele vejen rundt. Husk, at marcipanen ikke må være rullet for tyndt ud, så sprækker den, når du prøver at lægge den på... Rul marcipanen ud på bagepapir! Tykkelsen skal helst være min. 3 mm.

Det er en god idé at være 2 personer om at lægge marcipanen på kagen: Tag marcipanen, som er rullet ud på bagepapir. En af jer holder fast i den ene side, og en i den anden side. Vend marcipanen rundt, så bagepapiret er øverst. Mål med øjet om kage er nogenlunde lige under marcipanen.
Læg det derefter forsigtigt på, og mens den ene trækker forsigtigt i bagepapiret, holder den anden marcipanen nede på kagen.

Herefter klipper du det overskydende marcipan væk, men du skal dog have ca. 5 cm. i overskud,
så du kan rette det til til sidst.

Start nu med at glatte marcipanen ned langs siden, tag et lille stykke ad gangen, og til sidst skærer du så marcipanen til med en lille skarp kniv, så den passer med højden på kagen.

Husk: Kagen må ikke sættes ubeskyttet i køleskabet, for så begynder marcipanen at skinne.
Det er bedst, hvis du bare kan opbevare kagen koldt, men ellers så går det nok!

Prisoverslag: ca. 400 - 450 kr. for ingredienser til selve bryllupskagen (det er excl. marcipanovertræk, pynt og topfigur). Beløbet kan naturligvis variere alt efter om f.eks. Tobleronen købes på tilbud.

Sådan skæres kagen:Kage_skaeres_01.jpg

Mvh.

René

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
tak skal du have for hjælpen tror jeg prøver det...
Jeg tror at Brandmanden vinder prisen for det mest grundige og udførlige svar på LDS.

Næsten ærgeligt at jeg allerede er gift, ville ellers gerne have lavet sådan et projekt.

Green

Citat fra green

Jeg tror at Brandmanden vinder prisen for det mest grundige og udførlige svar på LDS.


Takker for roserne - men ret skal være ret. Selve beskrivelsen findes andet steds på nettet, jeg har blot gengivet den med lidt billeder og egen erfaring.

Den store ros skal faktisk gå til Betty, som i tidernes morgen fandt på den fantastiske kage.

P.S. Jeg forventer at prøve kagen endnu en gang når vores datter om mange år skal giftes - og hvis drenge er interesseret så også en til hver af dem.

Mvh.

René

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
kan du give en beskrivelse af smagen?
Sådan hindbær tobleroneagtig. wink

Mere beskrivende, så er syrligheden og chokoladen sammen med marzipanen en god kombination der giver en frisk oplevelse. Smørcremen og det ellers luftige "fyld" komplimenterer også hinanden god, og man skal være ualmindelig kageglad før man går ombord i et kæmpestykke- den fylder godt. Vil man have en kage der er mere "voksen-agtig" kan man udskifte tobleronen med en god mørk chokolade.

Ellers divider opskriften med 10 så har du en kage til 6 personer som man hurtigt kan prøvesmage - i prøvekagen kan man jo udskifte kagebundene med nogle der allerede er lavet.

Vi havde 70 personer til reception hvor kagen blev guflet - alle fik og der var stor tilfredshed.

Uagtet nogle af mine kollegaer syntes det var lidt fimset rolleyes at jeg kunne finde udaf at lave sådan en kage. Men sådan er det i de kredse.

P.S. på vores 1 års bryllupsdag kom familien på besøg, de havde gemt toppen af kagen (den øverste del) i fryseren. Den spiste vi (min kone og jeg) så, og den smagte lige så godt som på dagen - en dejlig påmindelse om en rigtig hyggelig begivenhed.

Mvh.

René

Citat fra Brandmanden

Sådan hindbær tobleroneagtig. wink

Mere beskrivende, så er syrligheden og chokoladen sammen med marzipanen en god kombination der giver en frisk oplevelse. Smørcremen og det ellers luftige "fyld" komplimenterer også hinanden god, og man skal være ualmindelig kageglad før man går ombord i et kæmpestykke- den fylder godt. Vil man have en kage der er mere "voksen-agtig" kan man udskifte tobleronen med en god mørk chokolade.

Ellers divider opskriften med 10 så har du en kage til 6 personer som man hurtigt kan prøvesmage - i prøvekagen kan man jo udskifte kagebundene med nogle der allerede er lavet.

Vi havde 70 personer til reception hvor kagen blev guflet - alle fik og der var stor tilfredshed.

Uagtet nogle af mine kollegaer syntes det var lidt fimset rolleyes at jeg kunne finde udaf at lave sådan en kage. Men sådan er det i de kredse.

P.S. på vores 1 års bryllupsdag kom familien på besøg, de havde gemt toppen af kagen (den øverste del) i fryseren. Den spiste vi (min kone og jeg) så, og den smagte lige så godt som på dagen - en dejlig påmindelse om en rigtig hyggelig begivenhed.

En utrolig dejlig lækker opskrift og med dejlige billeder,hvad mere kan man forlangesmile
PS:Måske brandmandens dessertbog...tror aldrig der er udgivet en sådansmilemvh

annie M.D
carpe diem
hajsa jeg ville bare lige høre dig om hvor jeg kan købe et stativ til kagen det skal helst være i københavn.. kan ikke køben den over nettet..
Man kan leje stativer forskellige steder, prøv google søg på "Kagestativ leje".

Vi tog konsekvensen af LDS-blodet - vi lavede stativet selv.

Lidt pleksiglasplade - et kosteskaft - rustfri skruer - plastrør - silkebånd.

Mvh.

René

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også