Isolering af indervæg

Hej

Jeg er den heldige ejer af en ældre rødstensvilla som jeg er i gang med at
gøre i stand.

Mine murer er med hulrum, og den tidligere ejer har fortalt mig at der er
hulmurisoleret, men at det er meget gammelt og formentligt faldet sammen. Jeg ved heller ikke om der er en direkte kuldebro i form af nedfalden mørtel under muring af væggen i sin tid.

Jeg overvejer derfor at beklæde mine indervægge med 50 mm isolering og
slutte med 13 mm gips. Evt. 2xgips.

Jeg skriver til jer for at høre om jeres erfaringer med opbygningen af
sådanne vægge, og hvilke mateialer jeg bør vælge for at opnå den bedste
løsning.

Det ser ikke ud til at der er fugt på mine vægge, og der er
beklædt med almideligt skumtapet (lækkert tapet fra 70'erne)

Gulvet er et planke gulv jeg om nogle år vil skifte ud. Dvs at jeg vil
fjerne gulvet hvor gipsvæggen skal opsættes, og placere den direkte på
bjælkelaget.
- Hvordan skal jeg afslutte bunden således at jeg får optimal isolering samt undgår eventuelle fugtproblemer? Skal det lukkes helt tæt, evt. med vindpap? Og i så fald hvorledes?

Jeg havde tænkt mig følgende fremgangsmåde til bygning af isolerede indervægge:

Opsætning af skelet (enten lægter eller blikprofiler)
Isolering og træk af kabler osv.
Dampspær
Gipsplade

- Skal jeg benytte vindpap på væggene inden jeg isolerer? Jeg har tidligere set det brugt netop til en væg som denne, men har også læst at det ikke er nødvendigt?

Jeg ser frem til jeres svar på ovenstående "problematik"

Med venlig hilsen

NAK
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja undskyld, men jeg forstår ikke rigtigt hvorfor du vil sætte vægge op hvis du har en hulmur, ville det ikke være bedre at få genopfyldt hulmuren. Du gør jo husets kvadrat minder indvendigt ved at opsætte extra gipsvægge med isolering.

V.h. Håndværkeren
Jo, men jeg ser også en fordel, da jeg vil kunne skjule mine varmerør til førstesalen.
Hvis der er kuldebro i hulmuren, skal det først fjernes, hvilket er en større operation end kun at fylde hulmuren ud.
Jeg ved at det er muligt at få foretaget et tjek af sin hulmur. Det vil jeg selvfølgelig gøre inden.
Men hvad siger du til min første besked?

V.h. NAK
Jamen det syntes jeg da lyder rimeligt fornuftigt, dog foretrækker jeg selv at mine rør der er vandbærende er synlige, for skulle det ske, du ved nok. Så er det pokker til arbejde at skulle fjerne en væg først.

V.h. Håndværkeren
Nu kan det være at jeg bevæger mig ud på tynd is, men så kan vi jo lige så godt tage den debat, der måtte opstå.

Jeg mener at ha' hørt, at i tilfælde som dit skal man udelade dampspærren.
Der skal jo ikke dampspærre i en almindelig muret mur. Pudsede overflader betragtes også normalt som dampspærre såfremt de ellers er intakte.
Hvis du opsætter en dampspærre, er der en risiko for at du lukker fugt inde i konstruktionen. Om det så er farligt på det sted må bero på en dugpunktsberegning.
Citat fra nak

Hej

Jeg er den heldige ejer af en ældre rødstensvilla som jeg er i gang med at
gøre i stand.

Mine murer er med hulrum, og den tidligere ejer har fortalt mig at der er
hulmurisoleret, men at det er meget gammelt og formentligt faldet sammen. Jeg ved heller ikke om der er en direkte kuldebro i form af nedfalden mørtel under muring af væggen i sin tid.

Jeg overvejer derfor at beklæde mine indervægge med 50 mm isolering og
slutte med 13 mm gips. Evt. 2xgips.

Jeg skriver til jer for at høre om jeres erfaringer med opbygningen af
sådanne vægge, og hvilke mateialer jeg bør vælge for at opnå den bedste
løsning.

Det ser ikke ud til at der er fugt på mine vægge, og der er
beklædt med almideligt skumtapet (lækkert tapet fra 70'erne)

Gulvet er et planke gulv jeg om nogle år vil skifte ud. Dvs at jeg vil
fjerne gulvet hvor gipsvæggen skal opsættes, og placere den direkte på
bjælkelaget.
- Hvordan skal jeg afslutte bunden således at jeg får optimal isolering samt undgår eventuelle fugtproblemer? Skal det lukkes helt tæt, evt. med vindpap? Og i så fald hvorledes?

Jeg havde tænkt mig følgende fremgangsmåde til bygning af isolerede indervægge:

Opsætning af skelet (enten lægter eller blikprofiler)
Isolering og træk af kabler osv.
Dampspær
Gipsplade

- Skal jeg benytte vindpap på væggene inden jeg isolerer? Jeg har tidligere set det brugt netop til en væg som denne, men har også læst at det ikke er nødvendigt?

Jeg ser frem til jeres svar på ovenstående "problematik"

Med venlig hilsen

NAK

Puha... Vi tar væggene først. - Jeg kan absolut godt forstå hvorfor du vil ha de gamle rør gemt væk! - Hvis dine rør er af ældre dato, kunne det måske betale sig at få dem skiftet ud og rillet ind i væggene, eller trukket i gulvet? Hvis ikke... Skillevægge. - Hvis du som "gør-det-selv" mand skal igang, vil jeg nok anbefale skillerumslægter, ikke stål. Det er både billigere og så vil det blive nemmere for dig når du skal sætte gips op. Men nu er jeg jo os "træmand":p - Når du sætter skelletet op, er det en go ide at holde den lidt fra mureværket, sæt den efter en snor, sådan din nye væg ikke blive ligeså skæv som det eksterende... men, nej... ingen dampspærre. - Jeg vil nu stadig anbefale en ny hulmurs-isolering.
Hej Nak

Der er ingen problem i at lægge en dampspærre i den lette bagvæg, du skal bare være sikker på at der ikke er nogen form for dampspærre på den gamle bagmur, det kunne foreksempel være plastmaling.
Har man 2 dampspærrer hvor den ene sidder på den kolde side af isoleringen, så vil kondenseringen lægge sig bag den yderste membran.
Stod jeg og skulle lave samme operation som dig så ville jeg montere den nye termoisolering direkte på bagmuren. Herefter opsætte 45x45 mm forskalling mod isoleringen. Mellem forskalling kan du have evt. ny elinstallation.
Som afslutning vil jeg montere 2x13 mm. gipsplader.

PE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis