Korrekt dimensionering af varme- og brugsvandrør

Hej alle,

Jeg skal i gang med at skifte rør i mit hus fra 1918.

I stueplan har jeg nyinstalleret gulvvarme - som fungerer glimrende. Nu skal jeg i gang med overetagen. I den forbindelse vil jeg erstatte den eksisterende varmeforsyning til overetagen - ligeledes mhp at etablere gulvvarme. Huset er på i alt 200m2, ca. 80 i overetagen.

Hvilken rørdimension vil I bruge til varmerør?

Samtidig er jeg ved at lave nyt badeværelse -ligeledes på 1. sal. Jeg har et par døtre - så jeg har tænkt mig, at der også skal være to brusere osv. Hvilken dimension skal jeg vælge på det varme vand for at sikre mig, at bruseren ikke bliver kold, når der i øvrigt åbnes for det varme vand andre steder ... (ps. jeg har i øvrigt også anskaffet en cirkulationspumpe til det varme vand).

Håber der er nogle erfarne der kan hjælpe!

(jeg har så i øvrigt tænkt mig, at lave det hele i alupex... hvis I synes, det er helt vanvittigt, så hører jeg også gerne om det smile)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er jo ikke en ting man bare giver sig i kast med..

men hvis du har 2 bruser på badeværelset på 1 sal, 1 håndvask så har du 3 udtag, og der er en tabel man kan bruge, men hvis du bruger en tommefinger regl, så vil jeg nok sige at 18 er lige til øllet, så du skla nok på i 22 mm pex. og selv. cirkulation på det. men du skal også have et toilet der oppe det er så 4 udtag, det skal have 22 også som min.

jeg er ikke til alupex, men det er nok fordi jeg ikke arbejder med det..

M.V.H. Martin
Held og lykke med projektet
Til dine varmerør kan du bare bruge 20mm pex eller alupex, husk at hver streng helst ikke må være længere end 120 m. er nogle af dine rum større bør du dele op i flere strænge (de kan køre på samme termostat og telestat)

Alupex er meget nemt at arbejde med, så det syntes jeg da ikke er vandvittigt at bruge.

Mvh

Klaus
Hej Martin og Klaus,

Tak for svar! Spot on smile

Chr
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis