Mac - er det noget du bruger?

Hej alle.

Ja, jeg fik godt nok en ny pc 1. februar - helt lavet efter specielle ønsker med Windows Vista og Office 2007-pakken. Det fungerer helt fint.

MEN, en dag fik jeg en Mac-demo af en ung fyr, som bare kunne sin Mac! Jeg må indrømme, der er noget særligt over dette Mac-miljø. Brugerfladen er meget elegant, og mit indtryk er, at der er en enkelthed i brugen af det. Og så får Mac jo skyld for at være meget sikker og stabil. Problemet er bare, at der ikke findes nær så meget software som til Windows.

Jeg har kigget på en hel del steder for at finde ud af mere om Mac - også danske sites. Har da også fundet ud af en hel del, men kunne meget godt tænke mig at finde ud af mere.

Det, jeg bruger min computer til, er især det grafiske. Jeg bruger digital spejlrefleks i RAW-format, billedbehandler, laver lidt dtp, teksbehandling, regneark, skriver i nyhedsgrupper, mails o.s.v. Men ikke spil.

Jeg er godt klar over, Adobe laver diverse programmer, og Microsofts Office-pakke også kan fås til Mac. Men hvor gode er programmerne der følger med en Mac, og dem man ellers køber til den?

Der er jo for nylig kommet en ny serie i iMac, og det ser hulme godt ud. Jeg har flere gange leget lidt med en "gammel" iMac i en forretning, og synes det er noget lækkert kram! Hvis ellers der er findes nok af gode programmer, kunne jeg godt finde på at købe den nye iMac 24" 2,4 GHz. Men søger alle steder, for at vide så meget som muligt, inden der brændes en masse penge af. Har du nogen gode oplysninger om Mac, vil jeg blive glad :-)

Svend Erik

Bygningssnedker

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb du roligt en iMac, du vil blive utrolig glad for den. Den er født til at arbejde med grafiske programmer. Jeg har både en 15" og nu en 20" 2.1Mhz iMac. Jeg laver ikke særlig meget grafik, men Mac kan bruges til alt.
Mvh noer
Om man er til mac eller pc er nærmest et smagsspørgsmål.

Som det er pt er pc mest udbredt. Dette medfører også at det er mere interesandt at finde sikkerhedshuller på denne platform fremfor på mac.

Der er dog intet belæg for at sige at mac er mere sikker end windows eller omvendt.

I forhold til udbudet af software er det noget større til pc platformen end til mac. Dette skyldes det samme som ovenstående nemlig udbredelse.

Dette kan dog afhjælpes (så vidt jeg har forstået på en mac mand) med forskelligt software som gør det muligt at køre software udviklet til windows på en mac brugerflade.

Endvidere er Mac jo gået over til at producere maskiner med intel processorer. Om det så også betyder at man (måske via krumspring) kan kører windows på en mac skal jeg ikke kunne sige.

I forhold til at Mac'en er lavet til det grafiske så var mac tidligere pc/windows/dos platformen overlegen men sådan forholder det sig ikke længere og det er nu ren smagssmag om man vælger det ene eller andet.

To ting er dog sikre når man vælger mac.

1. Man får ikke den samme hardwareydelse pr. kr som ved pc platformen
2. Man binder sig til en producent og der er ikke megen konkurence til at presse priserne den rette vej nedaf.

/Cata
I de over 20 år Apple har lavet Mac computere, er de dømt døde og færdige utallige gange. Apple lever dog i bedste velgående og har aldrig haft det bedre. Det er også utallige gange blevet sagt, at nu var der en virus der angreb Mac, men det er aldrig sket!

Hvad der sker i fremtiden kan man selvføgenlig ikke vide. Man har længe kunnet få Microsoft Office til Mac. Nu kan man også, men de nye Intel Mac´s, installere Windows. Det ville dog efter min mening være tåbeligt, når man nu har købt en computer med et så fint styreprogram, som Apple OS 10.

Der findes masser af programmer til mac, både fra Apple og trediepart. Og med hensyn til konkurrence, ja så har computerverdenen længe lidt under at Microsoft er så dominerende som de er.

Jeg har arbejdet både med PC og Mac, men det fremgår vist af ovenstående, hvad jeg foretrækker.
Citat fra noer

I de over 20 år Apple har lavet Mac computere, er de dømt døde og færdige utallige gange. Apple lever dog i bedste velgående og har aldrig haft det bedre.


De er blevet dømt døde mange gange. Lige nu ligger de vist en smule højere end de ellers har ligget med markedsandel. Tvivler dog på at det stiger ret meget mere men det falder næppe heller meget.

Citat fra noer

Det er også utallige gange blevet sagt, at nu var der en virus der angreb Mac, men det er aldrig sket!


Det er simpelthen det rene vrøvl. Der har og er adskillige vira/orme etc der fungere og spredes på mac.

Citat fra noer

Hvad der sker i fremtiden kan man selvføgenlig ikke vide. Man har længe kunnet få Microsoft Office til Mac. Nu kan man også, men de nye Intel Mac´s, installere Windows. Det ville dog efter min mening være tåbeligt, når man nu har købt en computer med et så fint styreprogram, som Apple OS 10.


Ja så ville pengene nu en gang være bedre brugt på pc hardware. Omend nogle nok gerne ville betale en formue ekstra for Apples design på Mac. Men dem om det.

Citat fra noer

Der findes masser af programmer til mac, både fra Apple og trediepart. Og med hensyn til konkurrence, ja så har computerverdenen længe lidt under at Microsoft er så dominerende som de er.


Men det forandre ikke det faktum at man betaler mere for samme ydelse på en mac som man betaler på pc platform. Ren hardwaremæssigt altså.

Herudover er der jo også alternativer til MS såfremt man ikke kan lide dem af den ene eller anden årsag. Det er endnu engang et spørgsmål om 'religion'.

Citat fra noer

Jeg har arbejdet både med PC og Mac, men det fremgår vist af ovenstående, hvad jeg foretrækker.


Jo det fremgår meget tydeligt.

Min mening er at man nu engang skal vælge det der falder naturligt for en at arbejde med. For nogle er det mac og for andre er det pc.

/Cata
Annonce
Hvis man går ind på magasinet www.comon.dk og vælger mac siden, vælger forum og skriver virus i søgefeltet, vil man kunne overbevise sig om at virus ikke findes til Mac. Nogle har troet, at de havde en virus eller orm, det har altid vist sig ikke at passe. Det er nu snart 20 år siden jeg fik min første Mac og jeg har aldrig oplevet noget der lignede virus.

Hvis man derimod installerer Windows på sin nye Intel Mac, så har man åbnet en ladeport for virus!

I en peride på en 4-5 år havde jeg PC, og det ønsker jeg ikke at vende tilbage til, selvom jeg nok er klar over at PCen er blevet bedre. Hos Apple betaler man også lidt for et godt design, men det skal man jo alle steder, hvis man vil have noget der ser ordentligt ud.
På Apples Migthy Mouse er der mulighed for alle de funktioner og indstillinger man kan ønske sig.
Op til fire knapfunktioner og man bestemmer selv hvilke funktioner den enkelte knap skal have, f.eks Expose eller Dashboard. Scrollknap er der også.
Det var måske en ide om du prøvede en Mac.
Citat fra Lopus

hvordan virker det der mus, der kun har en knap...?


Til alle dem (til syneladende mange, da spørgsmålet tit rejses af folk der ønsker at nedgøre Apple) der finder en én-knaps mus problematisk, kan jeg berolige dem med, at der findes adskillige USB interfaces på alle de maskienr Apple sælger, og at der er fuld understøttelse af højre-klik scroll m.m.m., så man kan sagtens sætte sin yndlings-poly-knap-mus til sin Mac og højreklikke på livet løs, det har jeg da gjort i snart et årti eller mér!

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis