Defekt speedometer/kilomertæller Ford Escort 1994

Hejsa.

Jeg har et par spørgsmål vedr. udskiftning og funktioner af dele til spedometer på min Ford Escort fra 1994.
"Haynes Service and Repair Manual" beskriver glimrende fremgangsmåden for udskiftningen af de enkelte dele, men....!
Hvad hedder en "Speedometer drive pinion", og en "Pinion Bearing" på dansk?
Hvilken funktion har den "Speed-sensor" der er monteret imellem disse dele og selve speedometerkablet, når det nu umiddelbart ser ud til at det er kablet, der driver både speedometer og kilometer/trip tæller?

Kort fortalt lader det til at mit kabel er ok, idet jeg kan få udslag på speedometernål og triptæller ved at dreje den nederste del af kablet.
Mit gæt er så, at sensoren reagerer på kablets rotation, men umiddelbart er der ingen bevægelse i den nederste del (...Pinion / Pinion Bearing) på gearkassen, når jeg løfter bilen, og roterer hjulene.

Jeg formoder derfor at det er denne del der er defekt, og har tænkt mig at skifte den.

Er der nogen der ved noget om disse dele, og evt. har et råd eller to i forhold til min lille novelle her ? wink

På forhånd tak

/IBA
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pinion = drev
Bearing = leje

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
Har kablet været ordenligt monteret på/i speed sensoren. det kan også være speed sensoren der er defekt. Hvis du kan skrue speed sensoren op af gearkassen, kan du prøve at dreje på tandhjulet og se om der hvor kablet skal sidde følger med.

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
Speed-sensoren er en elektrisk anordning (3 ledninger forbundet i et stik) som sidder i forlængelse af speedometerkablet, oven på den mekaniske del der er monteret i toppen af gearkassen.
Fra sensoren går der en studs (Magen til enden på spedometerkablet) ned i drevet på gearkassen, og i toppen går spedometerkablets studs ned i en tilsvarende bøsning.
Indmaden af sensoren roterer altså bare, som en forlængelse af kablet. Men registrerer sandsynligvis omdrejningerne (Tacho signaler ??).
Det jeg har konstateret er, at der ikke er nogen bevægelse nede i selve drevet, hvorfor hverken sensor eller kabel roterer.
Jeg skifter altså i første omgang selve drevet.
Jeg ved bare ikke rigtigt hvad jeg efterfølgende skal måle på, for at kontrollere om speedsensoren er i orden.
Selvfølgelig kun aktuelt hvis ikke udskiftningen af drevet løser problemet LoL

/IBA
Hej
Den første betingelse for at dit speedometer virker er at kablet drejer rundt når bilen bevæger sig. Dette kan du kontrollere ved at skrue speedsensoren af kablet og mens kablet er monteret på gearkassen bare skubbe bilen et par meter så skal kablet have drejet sig hvis drevet (tandhjulet) i gearkassen er ok - ellers må du udskiftet drevet i gearkassen (se i din Haynes bog)

Hilsen"Autoelektrikeren"

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hejsa.
Og tak.
Det er ca. der jeg er nået frem til. Ingen bevægelse i drevet på gearkassen, og et kabel der er intakt. Jeg fisker lidt efter en forklaring på denne speedsensor. Er der et signal fra denne dims, der styrer speedometeret? Eller har den en anden funktion? Det der forvirer mig lidt, er det udslag jeg får på speedometeret, bare ved at dreje på kablet. Fra 0-100 på en enkelt omdrejning .....?? Det virker lidt forkert i forhold til daglig drift LoL.
/IBA
Annonce
Hej
Speedcensoren frembringer et signal som bruges af motor computeren og ABS computer men har intet med speedometeret at gøre - det er rent mekanisk - både hastighed og kilometertæller. Dit speedometer skal ikke fare helt op på 100 km. blot du drejer kablet en enkelt omgang - det er nok forklaringen på at drevet i gearkassen er gået så du må nok til ophuggeren efter både et nyt drev og et nyt speedometer
Hiksen"Autoelektrikeren"

"AUTOELEKTRIKEREN"
Tak skal du ha'.
Så fik jeg en forklaring på det. Selv om det ikke var så opløftende smile
Jeg starter med drevet. Så vil det vise sig hvorvidt den er helt gal med speedometeret. Kilometertælleren ser forøvrigt ud til at reagere normalt på omdrejninger.

/IBA
vi har købt sådan en . og har problemer med at den springer ud af 2 og 4 gear er der nogen der ved noget om sådan noget . er det en avorlig ting eller kan det laves for rimlig penge
den er fra 1991 8 ventiler hvis det ellers siger noget
hej comma du skulle nok have startet en ny trad men er der nok bevægelse i gear stangen til 2 og 4 gear i gearstangen fra fri gear altså samme bevægelse som til 1 og 3 gear ????
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis