Rhododendron formering

Jeg har to små skud fra vilde Alpe Rhododendron. Hvordan får jeg dem til at slå rødder? De står i et snapseglas med vand og der kommer ingen rødder.

Mvh Thomas

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorlænge har de stået, der kan godt gå en måned eller mere, prøv eventuelt at sætte dem i et større glas og et sted hvor der kommer lidt sol, ikke for meget men dog lidt.

V.h. håndværkeren
Tak for rådene. Jeg har kun de små skud da jeg lod resten af planten stå.
Jeg vil flytte et par af skudene over i en formerings kasse og se hvad der sker.
Melder tilbage når de gror eller dør.

Mvh Thomas

Hej Thomas.
Nå så du har været på rov i Alperne tsk tsk ! !
Har prøvet det med de røde "Baden-Baden" Jeg stak bare nogle afklippede skud i sphagnum. 2/3 døde, men de sidste overlevede, og vokser pænt.

Green

Annonce
I planteskoler o. lign kan du købe et hormonpulver som stilken dyppes i. Det fremmer roddannelsen. Sørg i øvrigt for at stilken er klippet over ved et bladfæste, da rodnettet udvikler sig bedst derfra (Jf. Camilla Plum i TV )
Nu er de nok ikke ret store de skud manden har "lånt" med hjem, ellers havde de nok ikke have kunnet stå i et snapseglas !!

V.h. Håndværkeren
Det lyder til at være nogle sørgelige små snapse du drikker Håndsværker wink
Men hvis ikke Thomas kan bruge mit forslag, så kan en af 175 andre der har set indlægget måske, og det er såmænd fint nok med mig.
HÆ HÆ Lars !
Jeg drikker ikke snaps, men standart størelsen på en snapseglas indeholder så vidt jeg husker 15 cl.
Mine små skud er ej længre iblant os. De tabte bladene. Vil prøve at købe noget rodsætnings pasta til næste gang.
Tak for forslagne.

Mvh Thomas

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis