Ishud aluminium eller kobber

Hvad er bedst. Ishud af aluminium eller kobber til lille fiskebåd.
Hvad er prisen og kan man selv gøre det smile
Kan man reparere et eksisterende ishud af aluminium?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at det er aluminium ?
Du kan reparere ved at fjerne det der er ødelagt og sætte noget nyt på. At Kobber forhude den er temlig dyrt, til gengæld er det noget af det bedste, og du slipper for begroning der hvor der er kobber. Men husk at det skal have forbindelse til dine zinkanoder.

V.h. Håndværkeren
Ja det er 1 mm aluminium. Har det samme egenskaber som kobber med hensyn til begroning. Kender du priser på de to materiale. båden er ca 9 meter lang .
Hvis det skal ændres til kobber bruger man så også 1 mm
vh Nielsen
Citat fra nielsenvi

Ja det er 1 mm aluminium. Har det samme egenskaber som kobber med hensyn til begroning. Kender du priser på de to materiale. båden er ca 9 meter lang .
Hvis det skal ændres til kobber bruger man så også 1 mm
vh Nielsen

Nej aluminium har ikke samme begroninghæmmende virkning som kobber, i "Gamle dage" da man kunne få rigtig Kobberbund maling var der kobberforbindelser i malingen, det var noget rigtigt giftigt stads men det virkede.
Det samme med en Kobberforhudning, du vil altid have en begronings fri vandlinie, tidligere var der skibe der var beslået på hele bunden med kobber, der har også været experimenteret med at lægge en kobber folie på moderne glasfiberbåde, men det er for dyrt i forhold til holdbarheden når det kun er en folie.
Hvad priserne er vil jeg slet ikke gisne om, men billigt er det sikkert ikke. Men det er hos den lokale smed du skal købe en hel plade og få ham til at klippe det i en passende brede.

V.h. Håndværkeren
Der er også den mulighed, at lægge et godt lag glasfiber på. Det er ikke nemt med plader, da bådens flader jo er dobbeltkrumme.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nu er det lidt svært at få glasfiber til at hænge sådan som en ishud, d.v.s. en linie langs vandlinien Lynæs. Det er kun et bælte på ca. 40 cm. i breden.
hvorfor skulle det være et problem, man kan vel også gøre det lidt bredere, jeg tror jeg ville sætte en liste foroven og forneden 3-4 lag ud til listen , evt sætte skruer i hele vejen i kanten. Jeg kan da lige nævne at det i Bogense er en ret stor båd, som har glasfiber på fribord og et stykke under vandlinien, uden problemer.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også