Væg, gips og spartel

Hejsa, jeg skal snart igang med at renovere mit køkken. Dette indebærer bl.a. at væggene skal udbedres. Mit spørgsmål er nu hvilken løsning jeg skal vælge for at få et godt resultat. De løsninger jeg har overvejet er:

1) Fjerne alt løst tapet og fuldspartle væggene
2) Sætte gipsplader op uden på de eksisterende vægge (og tapet)

Væggene er bulede og har adskillige lag tapet så jeg frygter at 1) vil være umuligt at få pænt. Det skal også nævnes at min lejlighed er fra 1900 (dvs. halm, puds og træ i vægge). Der er en del steder på den ene væggen hvor der mangler puds og væggen er ret porrøs.

Hvad siger i? er der andre muligheder?

Mvh. R
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Halm ?!?
Mener du at du har bindingsværk ?

Det har jeg selv pudset på... Det kan man sagtens. Jeg valgte dog lige at lægge lidt væv uden på det yderste lag bindingsværk, og så spartle på vævet. Det er dog ikke VILDT godt hvis man vil hænge noget op på væggen. Men det vil gips jo heller ikke være.
Ok jeg fik det nok ikke forklaret så godt. Det er som nævnt en gammel væg der er opbygget af træ inderst, uden på træet er der halmstrå der går på langs som er blevet sat fast på træet vha. ståltråd. På stråene er der så blevet lagt puds på.

Pointen er egentlig bare at det er en væg der er utrolig porøs med en del stykker puds der er faldet af/er ved at falde af.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Vil helt klart skrue gips på - direkte udenpå de eksisterende (du skruer gennem puds og ind i træet). Det er hurtigt og virker!
At pudse på strå er til at finde ud af, men er det først begyndt at falde af, er det meget sandsynligt, at det er løst mange steder.

Mvh.

Jan R.
Hvis du ikke "gider" gips, eller du syntes det er for dyrt eller besværligt. Så kan du evt. købe noget hønsenet og lægge ud over væggen og sætte det fast med clips, inden du pudser og spartler ?
Det har jeg i hvertfald selv valgt at gøre på en væg hvor jeg også havde problemer med at få pudsen til at sidde ordentligt fast. Det LADER til at virke på en hel mur også. Jeg fik rådet fra min far i sin tid da jeg havde problemer med nogle hjørner i min gamle lejlighed.
Hej The R

Jeg har selv stået med samme spørgsmål for en måned siden. Hvad skal man stille op med de gamle brædde/halmvægge med puds og tapet på. Det kommer lidt an på hvor mange kræfter du vil lægge i projektet. Selv havde jeg tænkt mig at flå det løstsiddende pudsaf for derefter at reparere hullerne, men det endte med at alt pudset røg af, og så valgte jeg at pudse væggen op fra grunden. Det er noget af et arbejde, og kunne jeg gå tilbage i tiden havde jeg nok valgt at sætte gipsplader udenpå den gamle ødelagte puds, hvilket jo er en smal sag da man kan skrue direkte ind i skråbrædderne bag pudslaget. Jeg ville nok aldrig fuldspartle ovenpå en væg med løst puds. Men du kan jo evt. forsøge at banke det løse puds af (som jeg havde prøvede dengang) og udbedre hullerne med nyt puds (det er let). Derefter kan du fuldspartle hele væggen med grov sandspartel.

Håber du finder ud af det :-)

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for alle de gode overvejelser. Jeg tror jeg ender med at fjerne alt pudset som dig riis22 (det sidder meget løst), fordi jeg har fået fortalt at det kan blive svært at få en lige væg ved at sætte gipsplader ovenpå den eksisterende væg. (væggen er ret ujævn og blød andre steder).
ok

Mht. til første lag puds tror jeg det er en rigtig god ide at bruge terrakottavæv i stedet for hønsenet. Det fås bl.a. i Silvan for 450 kr. pr 5kvm. Men bare et forslag - jeg har kun prøvet det, og aner derfor ikke hvordan hønsenet fungerer som underlag.......

Held og lykke

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også