vand i kælder

jeg er så uheldig at have haft vand i min kælder 2 gange på kort tid og vil gerne afhjælpe problemet. Hvad kan jeg gøre??

Jeg har en kælderskakt med afløb der både afvander taget og kloak, her står vandet op og løber under kælderdøren.
Lige indenfor har jeg endnu et afløb som har konakt til det udenfor og her står vandet også op.
rigtig øv.

hjælp
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det ser lidt ud som om der er to muligheder for hvordan vandet trænger ind hos dig.

Den ene ( og mest trælse ) er at der er tale om opstående vand fra kloak systemet. Her er der ikke nogen let løsning, da vandet jo vil finde det laveste punkt og samles her. Og det ser så ud til at være din kælder. Dette skyldes dels den megen vand og rørenes dimmensioner på det mere overordnede kloaksystem. Altså må du have fat i teknisk forvaltning og snakke med dem..
Men det også blot være et sandfang der er fyldt så du får reduceret genemstrømning lokalt. Her må du rense dit eget kloak system. det kan gøres med en slamsuger, og i mindre omfang kan du løfte risten og tømme sandfangene.

Det andet er at der kan være tale om er at du fra taget leder så store mængder vand til din kloak at den ikke kan trække den store mængde.
Her vil du måske have held med at lede tagvandet en anden vej. Altså mere direkte mod det store overordnede kloaksystem. Men ligger du uheldigt kan der måske være aftræksproblemer i dette også.

Så ikke lige nemt at vide hvordan problemet opstår her fra PC'en...

Men start med at ryde eventuelle sandfang og rense rørene så der ikke står sand og smuds i dem.

MVH Njord
det var hurtigt.
Det med sandfangene er prøvet. Jeg bor i gladsaxe kommune og har hørt noget om at vi både kører regn og spildevand på samme ledning og derfor ikke har plads nok i rørene.
jeg havde overvejet at prøve de der bold-ventiler og en eller anden form for afdækning af døren. Jeg har fundet noget afskærmning i england som de bruger til stormflod (de er længere fremme derover er mit indtryk).
Den slags kender jeg ikke....
Men smæk gerne nogle links ind..

Min sokkel ligger i omkring 93 meters højde over havet... Og med en afstand til havet på 2-3 Km. Og mit hus ligger som et af de højest placerede... Og med kloaken liggende 2-3 meter under vej niveau...

Så jeg forventer at der er træk nok på min kloak...

MVH Njord
Jeg har selv lige købt en gammel rønne i gladsaxe. Problemet med den offentlige kloak i kommunen er at den slet ikke er dimensioneret til at tage alt det vand der kommer nu. Jeg har dog været heldig/smart nok til at købe et hus hvor der ER blevet lavet en ekstra kloak (dog som følge af en tidligere kloak"-opstigning, så jeg har dejligt meget skimmel at fjerne). Jeg har dog "lokalt" haft nogle problemer med regnvand. Men det har de øvrige beboere på vejen også haft, så jeg har nu derfor fulgt deres eksempel, og nedgravet en monster stor faskine til mit regnvand.... Den tog NÆSTEN alt det der kom igår aftes, også selv om den kun er blevet gravet for under en måned siden. Min ene sandsfangsbrønd løb dog lidt over, så jeg fik lidt ekstra vand i haven... Det er ok med mig.. så slap jeg jo for at vande !

Du skal derfor være opmærksom på om dit kloakeringsproblem er med opstignede kloakvand... For så er det noget lort (ja undskyld joken), men hvis problemet er at du "bare" ikke kan afvande dit regnvand hurtigt nok, så start med at rense dine sandfang. Hvis de er "pæne" og der er det flow der skal være, så prøv at installere en faskine til regnvandet.

Start med at grave et meget stort hul i jorden i din have, gerne et godt stykke væk fra huset. Grav nogle meter ned. Jeg kan VARMT anbefale at leje en minigraver i en dags tid til dette formål. Køb et par faskiner hos din lokale trælast, og køb også gerne ekstra fiberdug hvis du skal have mere end EN faskine i hullet), eller hvis du vil være lidt kreativ, så køb en MEGET stor fiberdug, læg den i hullet, fyld på med store sten (strandsten størrelse, ikke grus eller lign), og luk fiberdugen, gerne omrking et 110ø PVC rør. Forbind røret til din tagrende, og dæk det hele til igen. Vent tre måneder, og så tager faskinen dit regnvand og smider det tilbage i jorden. Jeg har dog selv valgt at være "nærrig" og sætte en 1000l regnvandsbeholder på mit nedløbsrør, så jeg også har til at vande med og til at vaske bil i. Det vil jeg fa'me ikke betale afgifter for.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis