Brænde til brændeovn

Vi har fået brændeovn, men ak og ve. Vi er totalt uvidende om, hvilket træ
>der er bedst at fyre op med. Det skal selvfølgelig være det der brænder
>længst tid til den billigeste pris. Men hvilken slags træ er det?
>
>Og hvad er nu det for noget med paller, rummeter og skovrummeter.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville købe bøgtræ

og skovrumeter. alså hele stammer i feks 3 meter og så selv skære op.
men det er ret hårdt arbejde, og det kræver en motorsæv og en
flækøkse.

ellers betale lidt mere så kan du få et vognlæs eller stablet på en
palle, og så er det skåret og kløvet, så det er lige klar til brug.

Men som sagt, skal det være det billigeste, skal du selv gøre det
hårde arbejde, og det er lidt surt.

Du kan alså også fyre med andre brændsler. F.eks briketter.

Som jeg har forstået det, er skovrummeter så meget som træet fyldte da det lå ude i skoven, før det blev skåret op. Kasserummeter (eller løst aflæsset) er savet og flækket men ikke stablet (det betyder at der er 40% mindre, end hvis det havde været stablet. Stablet rummeter (det er dem i tårne) er den mængde amn faktisk får, dvs hvis man bestiller et tårn med 2 m3 i, så bør der være 2 m3 stablet (savet og kløvet) brænde. Jeg tror kun alle de begreber er opfundet for at forvirre kunderne.
Jeg vil gerne fyre med briketter eller med ask, fordi de er nemmest at fyre med.

Problemet er selvfølgelig kvaliteten. Jeg har haft købt træ der skulle være klar efter et par dage, men selv efter et par måneder var det helt vådt, så det har ganske givet været gennemblødt (eller lige fældet). Jeg har således prøvet både Bauhaus og Silvan og har måttet returnere det igen. Der handler jeg ihvertfald ikke brænde igen. Der findes mange forhandlere på nettet og deres kvalitet kan jeg ikke sige så meget om, undtagen 2: fyrselv.dk og dansk brændesalg.dk. Fyrselv sælger tårne der ikke indeholder så meget træ som de angiver på deres hjemmeside. Dansk brændesalg har jeg lige købt hos (jeg fandt dem på gul og gratis) og det var rigtig godt. Jeg har købt en palle briketter og en palle ovntør ask og det er det bedste brænde jeg nogensinde har haft, så stor ros til dem herfra.
Det billigste er selvfølgelig at gøre arbejdet selv, køre i skoven fælde, save og kløve. Det har jeg prøvet én gang og det er et kæmpe arbejde, så det gider jeg ikke. Desuden skal man jo så være forud, fordi træet skal ligge et år inden det kan bruges. Ingen tvivl om det er billigere, men man skal bestemt ikke regne på timelønnen for den er meget, meget lav.

Jeg fandt iøvrigt en masse godt læsestof på skov og naturstyrelsens hjemmeside, da jeg skulle sætte mig ind i alle de her begreber, har ikke lige et link, men det burde være til at google.
Mvh Jens Peter

Jeg har normalt så travlt, at jeg hverken kan nå selv at oparbejde det som selvskover, så jeg køber det færsigt, savet og kløvet hos Verninge Savværk ved Tommerup og henter det på trailer 1 m2 af gangen, prisen er overkommelig. WWW.skovservice.dk
Baadsen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis