Gibs ovenpå klinker

Hej,

Jeg skal i gang med en renovering af vores badeværelse på 1. sal. I den forbindelse overvejer jeg at sætte glasvæv op i stedet for de nuværende klinker. Problemet er at de nuværende klinker sidder rigtig godt fast. Faktisk er de limet på masonitplader så hvis jeg forsøger at tage dem ned ryger det meste af pladen med...

Så mit spørgsmål er om det vil være totalt hul i hovedet at sætte vådrumsgips udenpå de gamle klinker for derefter at beklæde med væv? I vådzonen kommer der selvfølgelig klinker.

Alternativt er jo at sætte nye klinker udenpå de gamle. Det var min første indskydelse indtil jeg den anden nat kom til at tænke på om det med gipsplader kunne være en løsning.

Håber nogen har et godt råd.

Lars
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Konstruktionsmæssigt tror jeg ikke der er noget til hinder for at sætte vådrumsgips uden på klinkerne. Men du får vel en del bøvl med at skrue pladerne fast gennem klinkerne (ramme fugerne og dernæst om er der ordentlig greb til gipsskurerne bag klinkerne).

Ville det ikke være hensigtsmæssigt af hive klinker med masonitplader ned. Få tjekket isoleringen og dampspærren og derefter sætte gipsplader op i stedet for masonitpladerne?
Jo, det er nok det mest hensigtsmæssige at gøre. Men med hensyn til rørførring etc. ville det være lette bare at skrue udenpå. Inden jeg går i gang vil jeg da lige prøve at se om jeg kan skrue gennem klinken (det er jo ligemeget at den revner) for at ramme lægten bagved. Hvis jeg ikke kan det, ja så er der jo kun 2 muligheder. Nemlig nye klinker uden på de gamle eller, som du skriver, at rive de gamle masinitplader ned og så sætte gips op i stedet. Tak for svaret.

Andre der har andet de vil byde ind med?

Lars
Hej larssk

Du kan også klæbe gipspladerne op, det ville JEG gøre, istedet for at forsøge at ramme dine skjulte lægter bagved. Så risikerer du heller ikke at ramme el-kabler og andet sjovt.

Jeg vil medgive, at en "total-renovering" som regel giver de bedste resultater, men verden hænger ikke altid sådan sammen cool

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Hej,

Er der en speciel klæber man skal bruge? Eller er det bare alm. montagelim?
Du spørger bare efter gipsmørtel (lægges på i klatter, bruges til opretning af skæve vægge), men det skulle i øvrigt ikke undre mig, om ikke dit eget forslag kunne bruges - kræver dog, at væggen er lige nok, til at limen kan få fat...

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Annonce
jeg ville fjerne både klinker og massonitpladen da jeg ikke ved hvad der ligger sig inde bagved.
Der kan sagtens være(uden jeg ved det) en masse fugt bagved flisser især hvis det er sat op før man indførte at der skal våderums membran på våderum.
Jeg vil envidrere anbefale, hvis der er brugt lægter i konstruktionen ,skifte disse med jern skinner for disse holder bedre i vådrum.
go fornøjelse

p /p
ok, tak for alle inputs. Når jeg går i gang afgør jeg metoden alt efter hvor god tid jeg har. Men hælder nok mest til den store omgang som bahaman skriver. Tror det er bedst i længden.

Lars
Derved undgår du også en situation, hvor du kommer til at have to vandtætte lag uden på hinanden, hvilket ville give fare for råd mellem lagene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis