Ydervæg i blokke?

Hej

Jeg overvejer forskellige mur-materialer til en ny tilbygning.
det færdige resultat skal være en pudset ydervæg.

jeg regner med at indervæggen skal laves af gasbeton, så et lag issolering og der efter en ydervæg.
Spørgsmålet er nu hvad ydervæggen skal laves af? hvad vil i anbefale, Lecca blokke, gas beton?, alternative blokke til fornuftige priser?

og er der noget at sparre ved at vælge en blok konstruktion i forhold til alm mursten.

pft

Meik
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med at bruge lecatherm blokke.

Jeg tror ikke det er billigere rent materiale messigt, men det er langt nemmere, og skal du have en prof til at lave det, så er der mange penge at spare.

Mvh

Klaus
Hvad du skal vælge som ydermateriale skal jo både reflektere den værdi som bygningen skal have/tilføre, og samtidigt også det udseende du syntes den skal have.

Blokke er HELT klart nemmest at arbejde med, og i høj grad også billigst i forhold til ihvert fald mursten. Det skal så dertil siges at eks. gasbeton skal jo samles med speciel mørtel (fandt jeg selv ud af da jeg skulle bygge en mur), da man ikke bare må lægge med murstensmørtel, ellers bortfalder garantien på gasbeton'en (!) Og den specielle mørtel kan bare ikke bære en ****, så det tager flere dage at lave en lille mur med gasbeton.

Du kan jo så vælge mursten som ser "pænere" ud, ihvertfald hvis du har mursten i huset i forvejen. Det giver en bedre gensalgsværdi, og en prof bygger MEGET hurtigere i mursten end i multiblokke/gasbeton.

Lecatherm kender jeg ikke, så den kan jeg ikke lige sige for eller imod.

Men du kan jo vælge eks. træ udvendigt... Det er der mange der kan lide (jeg er ikke en af dem, træer er pæne.... I skoven, ikke på mit hus), og det er hurtigt og nemt at arbejde med... Men det er ikke voldsomt isolerende, så du skal jo lave isoleringen på gasbeton'en. Og så skal du jo så lige huske at male det regelmæssigt. Så træ er både hurtigt og billigt, og giver en fornuftig "re-sale value", men kræver lidt mere vedligeholdelse.

Af andre alternativer kan du vælge eks. plader, måske ikke lige MDF, men så tegl, metal eller andet. Du kan jo også være lidt fiks og prøve at lave bindingsværk.... Men jeg vil ikke anbefale det. Det er ***** langsomt arbejde.
Hej M-J

Er det mig der har misforstået dit indlæg? Du skriver da helt klart at du skal have pudsede ydervægge!

Hvis du bruger lecatherm blokke, så har du klaret indervæg, isolering og ydervæg i en arbejdsgang, og leca er fint at pudse på til din udvendige pudsede facade.

Mvh

Klaus
Jeg bliver lige nødt til at komme med et indlæg.

Den type porebetonblokke man normalt bruger til at mure bygninger med skal IKKE mures med en speciel mørtel. De skal mures med en ganske almindelig murermørtel.

Det er rigtigt at porebeton i "pladeform" (eksempelvis multiplade og etagehøje elementer) monteres med en speciel lim. Men altså ikke de blokke som traditionelt bruges når du murer din bagmur/formur.
Tak for de gode svar allesammen, jeg vil lige undersøge lecatherm, men ellers regner jeg med at løsningen bliver af gasbeton
Annonce
Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men er ret sikker på, at lecaterm ikke kan anvendes som yder- og indermur (i en arbejdsgang). Blokkene er primært set som afslutningsblokke på sokkel, når der monteres gulvvarme (øger isoleringen ift. massiv sokkel.
- men selvom du skal lave en indermur, ville jeg helt klart overveje at bruge lecaterm som ydermur.

Mvh.

Jan R.
Jeg overvejer selv til at lave en lille tilbygning (4-6 kvm, det skal give forøgelse af entréens areal smile
Der skal også være pudset, så denne tråd ser jo interessant ud!

Har også selv tænkt at bruge LECA blokke, men er ikke klar over hvor tynd en mur der kan laves uden at den bliver for ringe isoleret.

Grunden til at murens tyndhed er relevant er, at jeg gerne vil undlade at skulle beskære kraftigt (eller flytte!) en meget gammel buksbom der står lige tæt nok på tilbygningen, til at man kan gå imellem…

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Citat fra Jan R.

Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men er ret sikker på, at lecaterm ikke kan anvendes som yder- og indermur (i en arbejdsgang). Blokkene er primært set som afslutningsblokke på sokkel, når der monteres gulvvarme (øger isoleringen ift. massiv sokkel.
- men selvom du skal lave en indermur, ville jeg helt klart overveje at bruge lecaterm som ydermur.


Hvorfor skulle de ikke kunne bruges til at bygge et hus med?

Jeg har set et hus blevet bygget udelukkende i Legatherm blokke, jeg kender ikke isolerings værdien af sådan en blok, men jeg formoder stærkt at den er noget bedre isoleret en en tilsvarende mur med gasbeton-Rockwool-gasbeton

Det hus jeg har set blevet bygget er blokkene blevet limet sammen med tyndfugemørtel/fliseklæb, så fugerne kun er 1-2 mm tykke, og hvis du er startet rigtigt ( i lod og vatter), så går det bare stærk.

Legatherm blokkene er desuden meget robuste, jeg har skilt nogle stykker af på et fundament, det er næsten umuligt.

Mvh

Klaus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også