Gulvvarme på eksisterende betondæk ?

Davs

Jeg har lidt spørgsmål omkring gulvvarme på eksisterende betondæk

Jeg har hermed snakket med wavin, som anbefalede at jeg brubte noget 15x0,2 pex rør, med en C/C på 20cm, og derpå 30mm gulspartel

Nu er det sådan at jeg kan hæve gulvet 20mm, og dermed bliver jeg nødt til at fræse slangerne min 1cm ned. (grunden til at jeg vil bruge selvni. gulvspartel, er at gulvet er meget skævt pt, og der skal plastic laminat ovenpå igen.

Mit betondæk er fra 1952, og lavet som en bunker. dækket er ca. 40cm og total proppet med armering, så det kan sagtens holde.. stuen er ca. 4,5m X 4,5m

Er dette løsningen på det?? jeg er lidt bange for varmen ikke er effektiv nok, og da jeg jo ikk kan komme til at isolerer . Kælder er opvarmet, og bruges til kontoere, så der vil ikke være en kuldebro.

Nogen der har noget at invende ?
Nogen der ved hvor mange liter der bliver ud af 25kg gulvspartel ?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hivs slangerne kun kommer 1 cm ned, så kan du da umuligt fordele varmen ordentligt ?

Kan du ikke istedet bryde lidt af den gamle beton op og så komme lidt dybere med slangen ? Hvis du mener du har et problem med isolering, så kan du vel "bare" bryde lidt mere beton og så lægge lidt isolering ? sådan 5-10 cm styrolit skulle vel nok kunne få varmen til at vende den rigtige vej (ved godt at nye huse har en del mere, men det ville nok være upraktisk at bryde AL beton'en op).... Og så kan du jo også lige være fræk, og lægge en radon spærre på nu du alligevel lægger styrolit...

Hvor mange liter du får ud af 25 kg, afhænger vel af hvilken type du bruger, og dermed også blandingsforholdet med vand.... Men regn bare med at du får lidt mindre end den samlede mængde vand+blanding.
Men hvis du har ca. 20 kvm gulv, og skal have 3cm beton, så rammer du vel et behov på omkring en halv kubikmeter beton, eller deromkring, 25 kg mix kommer du INGEN vejne med.. du skal nok nærmere have 150-250 kg vil jeg tro.
Doh.. Med betondæk, mener jeg en etageadskildelse mellem kælder samt stueetage.. Derfor bryder jeg ikke lige +15cm op for at ligge flamingo.. Det tør jeg simpelthen ikke.. Jeg kan MAKS tage 3cm op (klaplag), dvs. at der ca. kommer 3-4cm selvnivelerende oven på rørerne.
Citat fra Twist


Hvor mange liter du får ud af 25 kg, afhænger vel af hvilken type du bruger, og dermed også blandingsforholdet med vand.... Men regn bare med at du får lidt mindre end den samlede mængde vand+blanding.
Men hvis du har ca. 20 kvm gulv, og skal have 3cm beton, så rammer du vel et behov på omkring en halv kubikmeter beton, eller deromkring, 25 kg mix kommer du INGEN vejne med.. du skal nok nærmere have 150-250 kg vil jeg tro.


Hmm. hvis vi siger at det har samme densitet som vand + 5 liter vand, har vi 30 liter totalt. Med 3cm skal jeg så bruge 0,3*45*45 = 600 liter = 20 poser á 25kg. Men tror nu det maks bliver 2cm, også fræse resten, så der ikke kommer for meget vægt på
Nu du siger du skal have "plastik laminat" ovenpå igen.... Mener du så et klik gulv eller hvad ?
For du kan jo bruge en varmefordelingsplade.... Jeg ved godt dette ikke er HELT som producenten foreskriver...
Men jeg måtte selv lige lave noget tilsvarende da mit betonlag også var for tyndt til at jeg kunne komme til at lave noget ordentligt gulvvarme i min udestue.... Men jeg nivelerede gulvet, og så drønede jeg nogle ca. 25mm riller i det (ret brede riller, måske omkring 50-70mm, det var også ret svært at få dem lige) med en rille fræser, og lagde nogle varmefordelingsplader hvor "rillen" så blev hjemsted for den nedsænkede midte af pladen, og dermed også PEXrøret, herefter noget filt, og så lidt laminatgulv. Jeg har ikke fået sat shunt'en på endnu, men jeg tvivler da ikke på at det kommer til at virke, og gulvet kniker ikke og det er også stabilt, jeg har dog lagt lidt mere alu end hvad der er normalt, for at sikre at gulvet ikke blev skævt bare fordi der var et hul mellem pladerne, så jeg har nok brugt lidt mere materiale end beregnet, men det VIRKER (ja gulvet altså... Nu får vi at se med varmen når jeg engang får den tilsluttet)... Der er så nok også et lidt stort varmetab NEDAD... Men hvis du alligevel har noget kælder eller andet dernede, så er det vel ligemeget, ikke ? Så er det jo ydervæggene der skal isoleres, ikke etageadskilelserne. Det er i hvertfald min holdning. Men jeg er alligevel igang med at lægge varme i kælderen, så om der bliver lidt spild den vej.... det betyder intet.
Twist

Lyder såmænd meget godt. Har du tilfældigvis billeder af projektet??

Mvh

Pawha
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis