Opretning af garagegulv

Jeg har en gammel garage (1913) hvor betongulvet er meget ujævnt og revnet flere steder. Jeg vil meget gerne rette det af og male det med epoxy maling, så det står flot og jævnt.

Garagen er cirka 40 kvm stor, så at bruge selvnivellerende gulvspartel bliver vel en meget bekostelig affære, eller hvad? Bliver det overhovedet solidt nok til en garage og er det ikke noget med at det max må være et 30mm tykt lag?

Er der nogle som har nogle alternative foreslag?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer vel an på hvor meget tid og kræfter du vil bruge, og om garagen har en god sokkel. Du kan vel "bare" bryde den gamle beton op, og så lægge noget nyt, hvis du vil have at det skal være helt i vater, men det tager jo nok lige LIDT mere tid end at hælde gulvspartelmasse på gulvet. Tilgengæld så får du også chancen for at lægge lidt ny isolering (hvis du har varme i din garage, eller planlægger at lave det), eller evt. lave en grav så du lettere kan komme under bilen, hvis du er lidt bil-fixer også. Men øhm... selv hvis du laver det hele, så vil jeg nu nok anbefale at købe beton'en leveret. Med bare 10 cm beton kommer du jo hurtigt op på 4 kubikmeter (!) Og hvis du vil have 10 cm beton, så skal du jo nok min. 15-20 cm ned hvis du også vil lægge lidt isolering, og så tager det en KRIG at få fjernet al den gamle beton (ok, hvis du kun har 3-4cm beton så går det lidt hurtigere, men så skal du have fjernet leca, sten, eller hvad der nu måtte være af fundering). Så i alt rigtigt meget arbejde, men så kan jeg også garantere at du kan holde varmen hele vinteren hvis du går igang med sådan et projekt. Der bliver MASSER af skovle arbejde.

Det kan dog godt gå hen og blive en lidt bekostelig affære (et godt gæt er vel 20-30.000 i materialer alene, og så skal du også lige leje en stor el-hammer, hvis du ikke lige har sådan en liggende) uanset hvordan du vender og drejer det, og hvis bygningen er af relativt ringe værdi, så rammer du hurtigt 25% af bygningens værdi, og så skal du jo i princippet opfylde alle betingelserne for moderne byggeri, ja... Det kommer selvfølgelig lidt an på hvordan byggeplanloven er implementeret i din kommune, men sådan plejer det at være.. Men ok, du skal jo nok næppe have tilladelse eller lave anmeldelse til så lille en ændring, så det går jo nok alligevel.

Så jo. gulvspartelmasse er nok en relativt enkel, billig, og rimeligvis funktionel løsning. Jeg er dog ikke klar over hvad der er af begrænsninger på højden ved brug af massen, men ellers kan man vel lægge den på af flere omgange, eller evt. "nøjes" med at tage lidt af beton'en af der hvor gulvet ligger højest inden man lægger massen ?

Alternativt kunne du vel "bare" blande lidt beton selv, så så lægge det på i/ved revnerne som var det spartelmasse, og rette gulvet af/pudse det med et brædt eller lign. til sidst. Så bliver det ikke i vater, men det bliver dog LIGE, og så kan du vel male eller hvad du har lyst til bagefter. Jeg ved dog ikke lige om du bør bruge noget hurtigttørende, for jeg kan da godt forestille mig at det vil forsøge at lægge sig "jævnt" (og dermed løbe hen i den ene side, hvis dit gulv er så skævt) hvis man ikke passer godt på.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også