I-Jern skal løftes

Hejsa,

jeg to I-Jern, som jeg gerne vil have løftet over lofthøjde, så de ikke er synlige inde i huset. De ligger på en åbning på en gammel dobbelt ydermur. De ligger ved siden af hinanden. En på yder muren og en på inder muren.

Min plan er at rive loftet helt ned. Støtte spærene op med soldater. Bygge murerne op i højde med mursten, så I-Jernene kommer over den nye loft højde. Jeg bruger almindeligt 50/50/700 opmuringsmørtel.

Spørgsmålene er nu:

1. Skal jeg blot ligge I-Jernene løst på de nye mursten? Vil vægten af I-Jernet og taget som hviler på I-Jernet holde dem på plads? I-Jernet er over 4 meter langt og vejer flere hundrede kilo.
2. Er 50/50/700 mørtel godt nok til murstene?
3. Skal I-Jernet brændisoleres? Eller er det nok, at der blot ligger rockwool i siderne af dem, som også er loftets isolering?

Har I ellers nogle gode monteringsforlsag?


/Brian
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1: I-jernet skal ligge på vederlagsplader, der mures fast ovenpå det sidste skifte.
2: Jeg ville nok vælge en, der var lidt kraftigere. Især til de sten de skal bære jern/vederlagsplader.
3: Umiddelbart kan jeg ikke forestille mig andet, end at det skal brandisoleres.
Hej Brian

Erfaring fra job som projektleder inden for bygningsstål; Du skal bruge en såkaldt lejeplade dvs. 10-12 mm plade der er ca 50% større i længderetningen en INP bredde 4 stk. dette forhindre for stort tryk på dine mursten.
Stålet skal brændisoleres på fritliggende sider typisk 2 sider plus en underside.

mørtel blandingen kender jeg intet til, der må andre på banen.

Håber at du kunne bruge svaret

mvh

<p>Peter Madsen</p>
Jeg ved intet om hvordan du skal hæve I-jernene... Men jeg ved at der er lovkrav til at de brandsikres. Den nemmeste (og som jeg forstår det mest normale) måde at gøre det på er at "pudse" jernet op med mørtel. Rockwool er jo ikke "brandsikring" som sådan.
Og jeg ved også at hvis det var mig der skulle lave det der, så ville jeg nok lægge en række ståltegl eller lign som sidste række mursten. Som knaldperle også skriver noget om.
Jeg har lige tjekket mine egne H og I jern, de er alle pudset i mørtel (men jeg kan ikke se om de ligger på noget da muren er pudset, og jeg gider altså ikke at pudse op for din skyld, beklager wink), så mureren der sagde det til mig har givetvis ret, jeg vil nu nok vælge at lægge en pæn gipsplade på yder/undersiden alligevel, så kan jeg få pæne jævne lofter uden at skulle flytte på mine jern. Det lyder nemlig besværligt det du du har gang i der wink
Hej Alle,

tak for Jeres gode svar.

Jeg kan se, at jeg har to muligheder. Den første er at beholde I-Jern'ene hvor de er eller få en murer til at løfte dem (o;

/Brian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis