Hjælp - gode ideer ønskes!

Hej!
Jeg skal til at renovere et MEGET lille badeværelse 195 x 137 cm.
Gulvet er terrazzo, som jeg planlægger at lægge el-gulvvarme ovenpå og derefter fliser.
Da jeg meget nødigt vil til at hamre terrazzogulv op, vil jeg derfor bruge de nuværende vask/toiletafløb, men det har jo nogen indretningsmæssige konsekvenser.
Jeg vedlægger en tegning af badeværelset. Der er uden tvivl nogen derude, der har nogen gode ideer til indretning - jeg er gået lidt i stå!
Alle bidrag modtages med glæde!

mvh
Henrik Schwartz
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså.. Det første du skal gøre er jo at spørge dig selv om du skal have BAD eller toilet. Hernæst så vil det være fikst måske lige at kigge på højden til loftet, en evt. højdeforskel til "der-hvor-døren-går-hen", og så hvor stort vinduet er og hvor højt DET sidder.
Herudover, så måske vurdere om døren kan flyttes lidt til den ene eller den anden side.
Og i høj grad vurdere om du måske vil være villig til at "løfte" dit gulv måske 6-7 cm (et halvt trin op), eller måske mere.
OG... Som noget af det allervigtigste.... Hvis du ikke vil bryde gulvet op... Hvor sidder dine installationer ? Eller kan/vil du gerne flytte rundt på dem ?

En potentiel løsning jeg hurtigt kunne forestille mig, ville nok ikke så TEKNISK køn ud (og der vil være en del arbejde i det... I hvert fald 2-3 ugers ferie ryger på den bekostning), men hvis vi "leger" med ideen om at du hæver gulvet nogle cm, så kunne jeg forestille mig at:
Du piller vinduet ud, og laver det i glasbyggesten istedet. Så slipper du for fugt på ruden og træværket. I nederste venstre hjørne bygger du så brusekabine, og fører dit afløb til dit nye, og forhøjede afløb under dit nu lidt højere gulv. Hvis kabinen bliver eks. med 40-50 cm væg ud fra venstre væg over "vinduet", og en ca. 40-50 cm væg op fra den "sydvendte" væg, så kan du have en "hjørne-indgang" til kabinen, gerne med glasdør, så lyset kan komme ind til resten af baderummet. Og der vil være lidt plads til et lille skab (ca. 25 cm bredt og måske 35cm dybt, nok til toiletpapir og et par håndklæder) "nord" for kabinen. Det "fedeste" ville så her helt klart være at placere dit baderumsmøbel/håndvask på den sydvendte mur, det ville også her være smart at lave den øverste halvdel af muren i glasbyggesten for på denne måde at få naturligt lys GENNEM kabinen og hen til baderumsmøblet... Igen skal du så føre afløb under det hævede gulv.... Men hvis du så finder et toilet der står HELT ind til væggen "nordpå", så skulle der være plads nok til at komme mellem møblet og kummen hen til kabinen eller skabet.
Eneste "minus" vil så være at dit afløb kommer til at hænge i siden helt for sig selv. Det kommer nok til at se lidt dumt du... Men det vil virke.
Alternativt, så skal du lige spejle løsningen så toilettet kommer på den SYDLIGE væg, og så med pumpe flytte vandet over til faldstammen, som du så kan "gemme" under baderumsmøblet. MEN... Hvis du "kun" har 15 cm på den nordlige væg, så skal du ENTEN have et afrundet eller mindre bademøbel, eller du skal have flyttet lidt på din dør. Det bliver i forvejen svært at finde et baderumsmøbel der er mindre end 50cm i dybden. Og ligeså en vask. Du kan dog, hvis du er lidt mere moderne vælge en fritstående vask, og så lægge spejlet ind imellem fliserne som en flise i sig selv.
hcschwartzs_mini_badeverelse.jpg
Hej og tak for dit svar!
Grunden til at jeg meget nødigt vil til at hamre terrazzogulvet op er, at det er et over 20 år gammelt hus, som nok vil ha' det lidt svært med de rystelser, det vil indebære. Ydermere skråner loftet hen imod vinduet, så der er ikke den store frihøjde.
Men din løsning ser interessant ud. Hvad er "minimum-bredden" på en brusekabine til velvoksne mennesker? Og hvor lille en dybde(væg/toiletyderkant) kan man få toiletter i?
Men jeg vil vende dine ideer med "hjemmestyret"!

mvh
Henrik
Hej

Der findes specielle toiletkummer beregnet til brug hvor der er meget lidt plads. Men du må en tur omkring din jernhandel for at få mål og brochurer.
Så forbi fx sanistål og kig på udvalget i deres vvs butik.

Jeg tvivler lidt på at du vil kunne få plafs til toiletet overfor bordet!

Overvej om du kan vinde en brusekabine der har foldbare væge.
Med den op mod døren vil du nok kunne få plads til et hjørne tiolet, fx et "SPACE" fra American Standard. Det er et med en rund kumme, specielt beregnet til små rum og hjørne anbringelse. Hvis du kan finde noget med foldbare væge der kan komme til at sidde sammenfoldet når der ikke bruses vil det være super.

Tvivler på der er plads nok til en egentlig brusekabine....

Men spørg til projektet hos din lokale jernhandel. De kender nok nogle tricks... Og specielle pladsbesparende løsninger.

Og du bør ikke være nervøs for at fjerne terassoen det er jo reelt bare et betongulv.... Så kan du undgå at gulvet bliver højere, og du vil kunne flytte agløbene hen hvor det passer. Desuden vil dine afløb kunne blive lavet efter de standarder der gælder idag.

MVH Njord
Jeg vil da hurtigt indrømme at "min" tegning ikke er målfast.

Du skal nok op på min. 60x60 cm for en brusekabine, og så bliver den LILLE. 70x70 er nok til at man kan være derinde.. men det bliver ikke til vild badesex i en kabine af DEN størrelse.
Med foldedøre kan du få lidt mere plads "ud" i rummet, men en saloondør vil nok være det bedste/billigste hvis den stadig skal være glas så man kan se igennem. Saloondøren vil have den fordel at den kan "stikke ud" i rummet når den er lukket, og slåes ind mod vægene når kabinen ikke er i brug, ligesom foldedøren. Men da den er af glas, vil den angiveligt give mere lys.... Det skal dertil siges, at du ER jo i kabinen hvor der ER lys fra vinduet når du bruger den.... Så det er måske ikke så vigtigt.

Jeg har også et "lille" toilet med MARKANT mindre end 136cm i bredden, så jeg har også været ude og kigge. De "tyndeste" toiletter har en meget høj cisterne og står HELT op ad væggen. Det giver også mindre/lettere rengøring. Jeg har set dem ned til 57cm, men har selv bestilt i 60cm fordi jeg bedre kunne lide tønden. Hvis du har "plads" på den anden side af væggen, så kunne du jo evt. lave et vægophængt toilet, så kan du komme ned på måske omkring 40cm. Men selv med 60cm toilet, og 42-45cm baderumsmøbel, vil du stadig have omkring 30-40 cm at "bevæge" dig på... Det er fa'me ikke meget, men "where there's a will there's a way". Ellers kunne du jo rigtigt uortodokst, lave en "fritstående" håndvask ved siden af brusekabinen, og så have et par hylder eller en potte plante i syd-øst hjørnet. Lidt levende grønt på badeværelset får det altid til at se meget mindre klinisk ud.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis