Jording af armeringsnet støbt i beton

Hejsa,

jeg skal skaffe mig et næb eller lignende, som jeg kan sætte på armeringsnettet, så jeg kan jorde det. Hvor skaffer jeg sådan eet?

/Brian
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Det har ham elektrikeren selv med!! eller skal du selv stå for indkøb af varer?
El-arbejde er IKKE LDS-arbejde uanset hvor dygtig du er og hvor god instruktion du har fået!!

Men du kan formentligt købe det sammen med ledningerne og det andet materiale du skal bruge.
Ellers
http://www.greenline.dk/asp/starttrade.asp

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Brug søgefunktionen; emnet har været oppe adskillige gange før...

Du kan i princippet bruge hvad som helst til at lave forbindelsen; du skal dog sikre dig at det materiale (eksempelvis spændebånd) du anvender ikke går i forbindelse med kobberet fra ledningen og jernet fra nettet og derved ruster (noget med spændingsrækkefølgen som de fleste smede sikkert kan fortælle højt og bredt om). Når du ellers har monteret spændebåndet tager du din SKS-tester og måler efter for at sikre at du har opnået en god elektrisk forbindelse... og det er som oftest her gds-folket kommer til kort.
Tak for dig svar.

Jeg har søgt på forumet, men jeg har ikke fundet ud af hvor jeg kan købe et næb eller lignende? Der må da findes et eller andet, som er beregnet til formålet.

/Brian
Bla. Brdr. AO, Solar og LP lever af at sælge den slags... som oftest udstyr fra DanDelektron.

Ellers få fat på en af de utallige netbutikker, de kan helt sikkert bestille det hjem til dig. Eksempelvis Greenline som Næstformanden nævner...

.... men husk nu på at udligningsforbindelsen ikke er meget værd uden kontrolmålingen...
Tak for svarene.

Jeg har så et andet problem og det er, at jeg ikke har noget jordspyd.

Jeg kender en elektriker, som kommer forbi i næste uge i forbindelse med noget andet. Kan jeg stikke jordspydet ned i jorden inde fra krybekælderen og bagefter støbe over det? Hvis man må dette, så køber jeg da lige et jordspyd han kan montere for mig (o; Eller skal sådan eet monteres uden for huset?

/Brian
Annonce
Det kan du sagtens sætte i krybekælderen, men igen er det ikke meget bevendt uden kontrolmålinger...
Hvordan foretages sådan en kontrolmåling. Vil min elektriker ven have helt styr på det? Eller skal han bruge et specielt redskab til brug for målingen?

/Brian
Din elektriker vil have styr på det... Han arbejder jo for en autoriseret med dertilhørende SKS-system :-)
Hvad er grunden til at jorden ameringsnettet i betonen? Spørger bare af ren interesse.
Først og fremmest: Du behøver ikke at bruge jordspyd for at lave en udligningsforbindelse. Spørg din elektrikker, og han vil kunne anvise andre måder at lave en udligningsforbindelse.
Dernæst. HVIS du bruger jordspyd, så HUSK for guds skyld at placere spydet et sted hvor der er en lille bitte chance for at det kan finde noget fugtighed, dvs. normalt ikke UNDER huset, men hellere ved siden af huset... Alternativt, så skal du måske have et MEGET langt jordspyd. Men da der "kun" er tale om en udligningsforbindelse, så er det ikke så VILDT vigtigt. Du kan evt. "begrave" dit jordspyd, hvis du ikke vil have at det skal skæmme din have eller lign. Det er helt ok, men så bare lige husk at bruge et ordentligt kabel til jordforbindelsen hvis du gør det.

@Hanstad: Man jorder sit Rionet for at skabe en udligningsforbindelse, som der principielt set "bare" sikrer at der er jord på.. ja.. jorden... Den forklaring jeg har fået lyder lidt i retning af at det er for at forhindre bla. statisk elektricitet, hvis du eks. rører ved en bygninsdel der ikke er jordet, og står på en der ER jordet, så vil der ikke kunne opstå noget, da det er blevet udlignet, hvilket også er årsagen til at det hedder en udligningsforbindelse... Jeg er sikker på at en uddannet bygningselektrikker kan forklare det bedre. Men set fra et "kemisk" perspektiv, så forstår jeg det heller ikke, for rionettet ligger jo nogle cm nede i din beton, og når beton'en først har hydreret, så er beton'en pissedårlig til at lede strøm, måske er det bare noget de gør fordi de ikke vil have stød under bygningsarbejdet.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis