Jording af armeringsnet støbt i beton

Hejsa,

jeg skal skaffe mig et næb eller lignende, som jeg kan sætte på armeringsnettet, så jeg kan jorde det. Hvor skaffer jeg sådan eet?

/Brian
Hejsa, jeg skal skaffe mig et næb eller lignende... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Hanstad

Hvad er grunden til at jorden ameringsnettet i betonen? Spørger bare af ren interesse.


Det er et lovkrav, i følge stærkstrømsbekendtgørelsen ell. noget lignende navn.

Jeg ved ikke selv en sk.. om emnet, kun at det er et krav. Og det må kun udføres af en Aut. elektriker.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
I Danmark ANBEFALES det at udligne armeringsnettet overalt (og anbefalinger skal naturligvis følges...), men på badeværelser er det et KRAV at armeringsnettet bliver udlignet.
Twist:
Selvfølgelig skal han da have et jordspyd, hvis ikke han har et i hans installation, ellers kan han da ikke udligne rionettet til "jord" potientale.
Hvis huset er fra før 1975 og der er hpfi relæ er det ikke krav om udigningsforbindelse, hvis ikke der er jord i installationen. Men det anbefales.

Venlig hilsen
Kris
@krisserkt: Nu er jeg jo ikke bygningselektrikker. Men ham der installerede MIN udligningsforbindelse brugte IKKE jordspyd. Det ved jeg fordi jordspydet står stadig og lurer i min garage indtil jeg finder noget andet det skal bruges til. Og elektrikkeren sværger på at rionettet er jordet. Hvad han har gjort og hvordan... Det ved jeg ikke, men jeg indkøbte også ca. 40m 1x2.5mm2 til opgaven, og DE er væk, så jeg vil da gætte på at han har trukket jorden til udligningen ude fra tavlen ?
Annonce
Jeg har lige talt med en elektrikker i går, som kunne fortælle mig at man ikke laver udligningsforbindelser i Danmark. Det er en gammel regel, som ikke længere skal følges.
Kan nogen bekræfte denne påstand?
Twist:
Lige nøjagtigt. Din elektrikker har trukket kabel ud til tavlen, hvor der sandsynligvis er jord i forvejen, men hvis ikke Brian har jord i hans installation skal han bruge et jordspyd for at lave jordforbindelsen.

Venlig hilsen
Kris
Citat fra Hanstad

Jeg har lige talt med en elektrikker i går, som kunne fortælle mig at man ikke laver udligningsforbindelser i Danmark. Det er en gammel regel, som ikke længere skal følges.
Kan nogen bekræfte denne påstand?


Jeg kan afkræfte denne påstand ifølge dette link:
http://www.sik.dk/global/publikationer_og_blanketter/Artikler/Oevrige_artikler/Krav%20til%20udligningsforbindelser.html
og efter dette skal din "elektriker" da vidst på kursus igen, da det er et krav siden 1994, og et krav der ikke er ophævet igen.

Mvh. Birger

P.S. Og jeg ved stadig ikke en sk.. om emnet.

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Hej igen,

sikke en masse i får skrevet (o;

Jeg bider mærke i, at det er et krav, at der er en udligningsforbindelse på badeværelset. Dette har jeg højst sandsynligt ikke. Kan man teste for dette? Eventuelt ved at bore ned til nettet og sætte strøm til og høre om relæet slår fra *s*?

/Brian
Citat fra olfert-olfert

Jeg kan afkræfte denne påstand ifølge dette link:
http://www.sik.dk/global/publikationer_og_blanketter/Artikler/Oevrige_artikler/Krav%20til%20udligningsforbindelser.html
og efter dette skal din "elektriker" da vidst på kursus igen, da det er et krav siden 1994, og et krav der ikke er ophævet igen.

Mvh. Birger

P.S. Og jeg ved stadig ikke en sk.. om emnet.

Meget læseværdig link!

- Når der er disse krav til nybyggerier, kan jeg da se at jeg skal opdatere min 80 år gamle hus med et par forbindelser til mit nyinstallerede jordspyd - dvs. fjernvarmen/radiatorerne og gasledningen…

Gasledningen (uisoleret metalrør) ligger direkte i jorden, så dér kan min egen jord vel ikke gøre nogen forskel, men fjernvarmerørene er isolerede og dér giver det i hvertfald mening…

Den skal forbindes med hovedbeskyttelseslederen, hovedjordlederen, hovedjordklemmen og følgende fremmede ledende dele:

- metalliske rørledninger til forsyning inde i bygningen, fx for gas og vand
- centralvarme- og ventilationssystemer
- jordingsanlæg for lynbeskyttelse

Sikkerhedssyrelsen anbefaler desuden at forbinde:

- metallisk hovedarmering i betonkonstruktioner, hvis det er praktisk gennemførligt
- metalliske konstruktionsdele
- metalliske kapper på stærkstrøms- telekommunikationskabler

Ledende dele som disse skal tilsluttes hovedudligningsforbindelsen så tæt som muligt på det sted, hvor de føres ind i eller ud af bygningen.

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis