"Murkrone" af træ

Hej
Jeg har støbt 30 m støttemure i min have som efterfølgende skal pudses og forsynes med en murkrone.
Murene er omkring 50-60 cm høje og 30 cm brede, og jeg havde tænkt mig at forsyne murene med en "krone" i træ el. lign. (ikke beton), så de kommer til at fremstå som en bænk. Altså lægge træ ovenpå murene.
For at undgå at der løber regnvand ned ovenpå og ned af muren skal murkronen dog være vandtæt, hvilket vil kræve nogle planker med en bredde på omkring 35 cm, hvilket højst sandsynligt vil blive urimeligt dyrt.

Er der en som har en god ide til uformningen af en mukrone i træ eller lignende, som er vandtæt og som kan bruges til at sidde på, så muren kommer til at fremstå som en bænk?

Mvh. Jacob
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med at lukke muren helt normalt med beton, og så støbe nogle beslag ned i muren, som du så kan fastgøre træbænken til. Så kan træet tages af når det skal veligeholdes eller udskiftes.

Green

Hej igen
Tak for svaret. Det var netop det jeg havde forestillet mig. På beslagene kunne fastgøres 2-3 terassebrædder el.lign. Jeg vil bare gerne undgå, at der løber vand ned ad siderne på muren (af hensyn til holdbarhed og udseende), hvorfor bænken skal være regn-tæt.
Man kunne mulgivis fuge brædderne, men jeg tror ikke det holder særligt længe.
/Jacob
Jeg har muligvis ikke forstået dit projekt, men

a) en mur der ikke kan tåle der løber regnvand ned ad ?, det er da vist ikke meget af en mur.

b) du skriver, at et 35 cm dæk er tilstrækkeligt til at hindre, at der løber vand ned ad en 30 cm bred mur. Det er ikke tilfældet. 2½ cm udhæng er langt fra tilstrækkeligt hvis muren skal holdes tør under slagregn osv. Så skal du nok gange dit udhæng med mere end 10, hvilket formodentlig vil blive en løjerlig konstruktion.

P.S: vand, der løber fra træ ned på en pudset mur vil lave løbestriber på muren før eller siden, særligt hvis den er lys.
Helt på linie med Lars - du har sat dig på svær opgave ;-)

Noget helt andet er, hvis du vil lave en "lukket" træafdækning i den bredde, vil den helt sikkert vride og vende sig så meget, at du vil blive træt af at se på den.

Jeg ville tænke lidt i en åben konstruktion - en afstandliste i hver side (klodset op aht. vandafløb) påmonteret tværgående "pinde" (f.x. 2,5x5 cm på højkant med 2 cm mellem).

Hvis din mur ellers er støbt ordentligt, vil vand være et minimalt problem.

Mvh.

Jan R.
Tak for input (dette er mit første forsøg på dette forum, og jeg kan kun være imponeret overden hurtige respons)
Jeg er helt sikker på at muren holder til vandet, men eftersom den skal pudses er det min (om end sparsomme) erfaring, at den vil holde længere og se betydeligt pænere ud, såfremt det ikke påvirkes af vand - slagregn kan selvfølgelig ikke undgås.
Jan - du har sikkert ret i problemet med træet der giver sig, så jeg skal muligvis tænke i andre baner (har været ved at overveje terassebrædder i kcomposit), men her skal jeg stadig finde en forholdvis vandtæt løsning. Alternativt må jeg gå tilbage til den tranditionelle murkrone i beton eller PVC).
Mvh.
Jacob
Annonce
Hvis du har støbt muren, så puds den med sokkelpuds. Det er rigeligt stærkt til, at muren ikke behøver nogen afdækning!

Altanerne på vores lejlighed er lavet på den måde, og det er kun pga. alder (44 år) og tidligere ejeres manglende vedligehold, at de har skullet efterpudses nogle steder.

Mvh.

Jan R.
Løsningen må være at du bruger en vandfast krysfiner eks. 9 mm. hvorpå du limer brædderne. Hvis du laver krysfineren 34 cm. bred og limer et par lister på kanten der stikker ned over krysfineren så den danner en drypnæse, så lægger du brædderne på så de ligger 5 mm. ud over listen så skulle du have løst det problem.

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis