Garage gulv

Hej ALLE

Jeg har i min garage rald med jord underneden, dette er jeg træt af, og ønsker at støbe et betongulv, MEN hvordan gør jeg dette billigst?

Hvor tyk betonlag skal jeg have?
Skal der rionet i?
Skal jeg fjærne raldet eller skal jeg bare støbe det ned i?

Mvh

Rasmus

NB: Der skal kunne køre en bil ind i garagen.
Hej ALLE Jeg har i min garage rald med jord... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@rasmus:

Ja. 10cm på jord er også ok, men så bliver det bare svært at beregne hvor meget beton du skal bruge, så køb gerne lige et par % ekstra hvis du støber på ujævnt underlag.
jeg har brugt 4 mm.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg er langt fra ekspert på området; faktisk har jeg meget lidt erfaring med at støbe beton el. lign.

Men nu dét med frosten... hmm, der er jo pænt mange uopvarmede betonkonstruktioner rundt om, der bliver udsat for hård frost hver vinter - Storebæltsbroen, tyskernes bunkere i Vestjylland osv. osv... og disse holder da i mange årtier på trods af dette. c".)
Så jeg ville mene, at beton generelt er rimelig standhaftigt overfor frost. Anyone??

Du kan sagtens få et klaplag i beton på 100 mm til at holde din bil. Du snegler jo rund på det med et køretøj met et akseltryk langt fra de 10t. BTW: Motorveje har 200-250 mm betondæklag. 

Om du skal grav ud? Hvordan er grundens beskaffenhed?

Bæreevne: Hvor stabilt er grunden, skal betonpladen bære noget, eller bare give trykket videre? De 100 mm beton kan kun give trykket videre.

Frost: vand under betonpladen kan fryse til is og det sprænger ALT. Du få ca 5-10 W/m2 varme op fra jorden. Da du dog ikke har en kantisolering forsvinder den varme.
Derfor: et godt drænlag er nødvendigt. Du kan evt. binde dit drænlag hydraulisk for at stabilisere grunden.

Armering: Du skal armere det, ellers få du svindrevner (betonen bliver jo varmt under hydrationen og koldt bagefter). Lad være med at gå for høj op i betonstyrke, det giver bare endnu flere revner. Jo svagere beton, jo mindre jern har du brug for. Husk at vibrere det godt sammen.

Det vejsalt du slæber ind i din garage kan give noget solidt kloridkorrosion. Derfor: Forsegl din betonoverflade. Den gode sideeffekt er: Det støver mindre, Betonstov er ret aggressiv og korrosionsfremmende, da stærkt alkalisk.

Bare for hyggens skyld: Har du overvejet afvanding af din betonplade? Der er godt nok ikke mange dage med sne men det er ærgerligt at have vandpytter og ispletter på gulvet. Hvis du har en gammel engelsk bil vil jeg råde til en olieudskiller ellers er det rart at have en spand kattegrus stående.

Billige donkrafte har små hjul - det giver f... punktlaster og kan kan gnave huller i hvilken som helst beton - og til sidst: en skønne dag vil du banne over at du ikke har gravet ud til en grav for at kunne stå i ro og mag under bilen.

(enhver sammenligning med beton i bunkers ved vestkysten er meningsløst, de holdt ikke en gang det de skulle da de var nye. Kloridkorrosionen har spist alt jern og der er revner over det hele. Der blev brugt uvasket strandsand fra stedet - med MASSER af salt)

 

Annonce
Jeg en garage, som er en lukket carport, uden sokkel.
Jeg har 8-10 cm beton, og intet rio net, jeg har en kraftig plast under, for at forhindre opstigende fugt.
Jeg har et par få revner, det har lagt i 20 år

Jeg valgte at undlade rio net, for at gulvet skulle være nemmere at brække op, da det egentlig var tænkt som en midlertidig løsning, hvilket det så ikke blev.

Jeg synes 6mm rionet er betydelig nemmere at arbejde med, så det ville jeg vælge hvis det var mig-

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg en garage, som er en lukket carport, uden sokkel.
Jeg har 8-10 cm beton, og intet rio net, jeg har en kraftig plast under, for at forhindre opstigende fugt.
Jeg har et par få revner, det har lagt i 20 år

Jeg valgte at undlade rio net, for at gulvet skulle være nemmere at brække op, da det egentlig var tænkt som en midlertidig løsning, hvilket det så ikke blev.

Jeg synes 6mm rionet er betydelig nemmere at arbejde med, så det ville jeg vælge hvis det var mig-

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg en garage, som er en lukket carport, uden sokkel.
Jeg har 8-10 cm beton, og intet rio net, jeg har en kraftig plast under, for at forhindre opstigende fugt.
Jeg har et par få revner, det har lagt i 20 år

Jeg valgte at undlade rio net, for at gulvet skulle være nemmere at brække op, da det egentlig var tænkt som en midlertidig løsning, hvilket det så ikke blev.

Jeg synes 6mm rionet er betydelig nemmere at arbejde med, så det ville jeg vælge hvis det var mig-

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg en garage, som er en lukket carport, uden sokkel.
Jeg har 8-10 cm beton, og intet rio net, jeg har en kraftig plast under, for at forhindre opstigende fugt.
Jeg har et par få revner, det har lagt i 20 år

Jeg valgte at undlade rio net, for at gulvet skulle være nemmere at brække op, da det egentlig var tænkt som en midlertidig løsning, hvilket det så ikke blev.

Jeg synes 6mm rionet er betydelig nemmere at arbejde med, så det ville jeg vælge hvis det var mig-

Vi prøver igen, i morgen --

I er kommet godt í gang med en tråd som Rasmus startede for 8 år siden.  Mon ikke han har fået afprøvet om han kan støbe direkte oven i den ral han havde liggende i garage.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis