Du kan sagtens få et klaplag i beton på 100 mm til at holde din bil. Du snegler jo rund på det med et køretøj met et akseltryk langt fra de 10t. BTW: Motorveje har 200-250 mm betondæklag.
Om du skal grav ud? Hvordan er grundens beskaffenhed?
Bæreevne: Hvor stabilt er grunden, skal betonpladen bære noget, eller bare give trykket videre? De 100 mm beton kan kun give trykket videre.
Frost: vand under betonpladen kan fryse til is og det sprænger ALT. Du få ca 5-10 W/m2 varme op fra jorden. Da du dog ikke har en kantisolering forsvinder den varme.
Derfor: et godt drænlag er nødvendigt. Du kan evt. binde dit drænlag hydraulisk for at stabilisere grunden.
Armering: Du skal armere det, ellers få du svindrevner (betonen bliver jo varmt under hydrationen og koldt bagefter). Lad være med at gå for høj op i betonstyrke, det giver bare endnu flere revner. Jo svagere beton, jo mindre jern har du brug for. Husk at vibrere det godt sammen.
Det vejsalt du slæber ind i din garage kan give noget solidt kloridkorrosion. Derfor: Forsegl din betonoverflade. Den gode sideeffekt er: Det støver mindre, Betonstov er ret aggressiv og korrosionsfremmende, da stærkt alkalisk.
Bare for hyggens skyld: Har du overvejet afvanding af din betonplade? Der er godt nok ikke mange dage med sne men det er ærgerligt at have vandpytter og ispletter på gulvet. Hvis du har en gammel engelsk bil vil jeg råde til en olieudskiller ellers er det rart at have en spand kattegrus stående.
Billige donkrafte har små hjul - det giver f... punktlaster og kan kan gnave huller i hvilken som helst beton - og til sidst: en skønne dag vil du banne over at du ikke har gravet ud til en grav for at kunne stå i ro og mag under bilen.
(enhver sammenligning med beton i bunkers ved vestkysten er meningsløst, de holdt ikke en gang det de skulle da de var nye. Kloridkorrosionen har spist alt jern og der er revner over det hele. Der blev brugt uvasket strandsand fra stedet - med MASSER af salt)