Ukrudt - hvad er det?

Jeg har noget ukrudt, der breder sig ret meget efterhånden. Vi har det i græsplænen, i hækken og det vokser op mellem fliserne.

Jeg har prøvet at holde det væk med håndkraft, brænder og RoundUp (giften har ingen effekt på det).

Er det nogen der kan fortælle mig hvad ukrudten hedder og gerne hvordan jeg slipper af med det (se billedet).

Mvh. AllanE
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner da padderokke - og ja, det breder sig som bare f....

Og nej, virkemidlet i RoundUp og lignende har ingen effekt.
Du skal have fat i PLÆNERENS (f.eks Tanatox)

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Den er god nok! Det er Agerpadderokke. Træk op med rødder, og bliv ved hver gang den kommer igen. I græsplænen trives den ikke længe, hvis den jævnligt slås ned.

Padderokke virker vanddrivende indtaget som the. Udtræk sprøjtet på planter kan virke svagt svampedræbende.
Jeps, ligner godt nok padderokke. Lidt uden for kategori svar, men paderokke tilhører familien af karsporeplanter (så som bregne og visse mosser) så derfor er ideen om plænerens (alias mosfjerner) nok virksom.

Vh, Silas
Ja.. Pisse irriterende padderokke.
Den er heldigvis let at "rydde" da dens rødder ikke er så tykke, men de er tilgengæld LANGE, og den kommer derfor ofte igen.
Men af samme årsag, så er round-up'en ikke så effektiv mod den. Rodnettet dør altså bare ikke. Og selv brænderen kan være svær at tage dem med. Sjovt nok, hvis man kan bruge det udtryk, så vokser den bedst under hårde forhold, dvs, steder med sandholdig jord, ler eller lign.
I græs kan man "bare" give plænen lidt gødning, så bliver ukrudtet kvalt. Men hvis du har den i terassen, indkørslen eller lign, så skal man bare tage fat. Det kan godt tage nogle sæsoner at få bugt med den. Men det eneste andet alternativ du har er at få gravet jorden den er i væk (og der kan jo være meget), og så få noget ny jord på. Du kan naturligvis prøve at "vende" jorden, hvis du har værktøjer til det... men rødderne ER som sagt lange, så der er alle chancer for at forsøget vil mislykkes.

Uanset hvad du ellers hører om den, så lad for guds skyld være med at spise den. Den har nemlig en fætter "sumppadderokke" der ligner den ret kraftigt... Men den er altså GIFTIG. Så hvis du ikke kan kende forskel, så bør du nok nøjes med at rive planten op og smide den med haveaffaldet (men IKKE i kompostbunken, da den så bare vil vokse videre der).
Tak for de mange gode svar.

Det lyder som om jeg må bekæmpe den med håndkraft. Hvis vejret er til det, vil jeg give den tæsk i morgen wink

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis