MotorvÆrn

Hej
Jeg har et jordvarme anlæg og har pga. Lynnedslag i det for nogle år siden fået monteret et ekstra motorværn til hver kompressor.
Hvis der er problemer er det altid den der sidder ved kompressoren, der kopler fra.
Men jeg har det problem nu at det er det ekstra motorværn foran der hele tiden kopler fra, når kompressoren har kørt et stykke tid. Motorværnet bliver også varm, men ved ikke om det er normalt.
Det kan være enkelte gange, hvor den kan køre en dag eller 2 uden at kople fra.
Hvad er problemet-?

Med venlig hilsen

Søren
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Jeg har en ven, som har en brusenice med glassten på begge sider, og så afsluttet med en stålkant på begge sidder.
Er det muligt at få monteret en glasdør og hvordan monteres denne.

Med venlig hilsen

Søren
Hej Steinaa
Der står total effect 2,3 Kwh og det er en 4,6 kwh varmepumpe.
der sidder jo en slags motorværn på selve kompressorenkassen.
Jeg tror nok at det er til hvis den mangler væske og en til hvis den mangler
vand i cirkulationssystemet i huset. Denne her sidder monteret foran og har fungeret i en del år, og det var elektrikkeren der sagde at det var en god ide,
hvis der var strømafbrydelser -ujævn styrke --kan ikke rigtig huske det mere.
På denne sidder der 2 knapper sort og rød Tænd-Sluk, når den kører, og faktisk er færdig med at varme det den skal eller lidt før, slår den den røde knap ud.....Der står på denne 2,5 - 4 amp. Det sidder i midten af denne en
næsten gennemsigtig plast skrue, til at justere på.
jeg har drejet den en ½ og senere endnu ½ med uret. den kan tilsyneladende ikke skrues længere med uret. Det hjalp et par dage, men nu er problemet der igen.
Vedr. Lynnedslag, fik jeg disse monteret, da jeg fik 2 kompressor ødelagt lige efter hinanden dengang, og man formodede at det var lynnedslag.

Med venlig hilsen

Søren
Motorværnet fungerer som en overbelastningsbeskyttelse af motoren. Motoren er bygget til ved fuld last at trække en bestemt strøm; hvis motoren trækker en større strøm brænder viklingerne over; det er her motorværnet kommer ind. Det indstiller du på motorens fuldlast strøm så motoren under ingen omstændigheder kan trække en større strøm og derved gå i stykker.
Når du skruer op for motorværnet tillader du motoren at trække en større strøm og derved har du muligheden for at brænde motoren af...
Når motorværnet bliver ved med at koble fra er det fordi din motor trækker en større strøm end motorværnet tillader. Dette kan betyde en af to ting; enten er dit motorværn i stykker eller også er der noget der blokerer rotoren på kompressoren hvorved den trækker en større strøm end tilladt.

Du skal nok have en sagkyndig ud og se på anlægget; alternativt kan du prøve at fange "Næstformanden" herinde, han har vist rodet en del med den slags.

Ang. lynnedslag så giver det stadig ikke mening :-)
hej..
i forlængelse af det som steinaa skriver... Motorværnet sidder også for at beskytte hvis en sikr fx. er sprunget. Hvis det er sket vil der også løbe for meget strøm gennem viklingerne. Nogle motore/kompr. kan godt starte med kun 2 faser, men så går der som regel ikke længe for moterværnet falder ud.. Kan godt have været grunden til din elektrikker for foreslået den løsning.. (syntes den er god)..

Så... prøv lige checke dine sikr. hvis du har smelte-sikr foran..

Mvh Jan J
Annonce
Hmmm...

Hvor gammel er din varmeveksler? Hvis den er stoppet, kan det være kølemiddel der render med tilbage til kompressoren. Og derved skal den yde mere, eftersom flydende ikke kan komprimeres. Dette kan du høre hvis du står ved siden af kompressoren. Det lyder som små kluk inde fra kompressoren.
Hvilket anlæg er det? så vil jeg lige se om jeg kan finde ud af om der er generelle problemer.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Ja det synes jeg nu at kan huske at det var pga.at en af de 3 sikringer sprang, at der blev sat ekstra motorværn foran kompressorene.
Men alle 3 sikringer kører.

Det er et Vølund Jordvarme Q 700 anlæg fra 1980, men den kompressor det drejer sig om er fra 2004.
Trykket på centralvarme siden er 1,8 Bar og cirka det samme på jordledningerne ( 2 x 180 meter).
Det er ikke de 2 små knapper på selve kompressoren der slår fra, men den motorværn der er monteret før. (Monteret i 1991).
Der sidder et motorværn foran hver kompressor (2 stk).
NB: I øjeblikket har den jo kun det arbejde at varme varmtvandsbeholderen op. Centralvarmen har den jo selv skruet ned for pga. af ude temperatur føleren.

Med venlig hilsen

Søren
Hej
Ja så måtte jeg jo selv til at skille den ad.
Den skrue jeg nævnte på forsiden var ikke til at justere på, men til at skrue huset af med.
Indvendig sad der en slags justerstang ned på en plade, hvor mange amp. man kan stille den på. Jeg tænkte, måske dårlig forbindelse.?
Den stod på 3,8 amp og jeg justerede lidt frem og tilbage, og stilte den igen på 3,8 amp.
Samlede det hele, og siden (3-4 uger nu) har den ikke koplet fra.
Så håber det kører fejlfri igen.biggrin biggrin biggrin

Med venlig hilsen

Søren
Hejsa..
Fedt med en tilbagemelding, og godt det kører.. du kan se på komp. mærkeplade hvor meget motorværnet skal stå på (ca.)

Mvh Jan J
Helt off-topic ....

hvordan er du tilfreds med dit jordvarmeanlæg - det har åbenbart kørt en del år?

Jeg overvejer selv at installere et i forbindelse med nybyggeri, men får mange modstridende meninger.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis